Piranesi – dlouho očekávaný návrat královny magického realismu

Susanna Clarková před sedmnácti lety okouzlila čtenářský svět románem Jonathan Strange & Pan Norrell, který je mnohými označován za jedno z vrcholných děl subžánru magický realismus. Nyní se do těchto vod vrací znovu. Tentokrát s knihou o mnoho tenčí, ale stejně chytře vystavěnou.

Piranesi žije v Domě, který ze všeho nejvíc připomíná labyrint. Má nespočet místností, chodeb a tisíce soch. A taky ho čas od času zaplaví oceán. Piranesi je víceméně jediným obyvatelem domu, pokud se nepočítá Ten druhý, s nímž se ovšem Piranesi vídá pouze dvakrát týdně a pokaždé jen na hodinu. Společně bádají a zdá se, že jsou i přáteli. Ovšem jednoho dne se stane cosi nečekaného – v Domě se objeví někdo další. A věci už nikdy nebudou jako dřív.

Na novinku Susanny Clarkové si kdekdo brousil dlouho zuby a v internetových vodách se dá zahlédnout už celá řada recenzí. Většina z nich zní hodně chytře a vzletně. Já s dovolením zvolím poněkud přízemnější pohled na věc.

Piranesi je Divnověc (ano, záměrně s velkým písmenem – pokud se pustíte do četby této knihy, záhy pochopíte). A teď nemluvím o pohodové divnověci, jako je Kouzelníkův únik z reality. Ani o ztřeštěné záležitosti typu trilogie Dům, ve kterém… nebo poetickém Nočním cirkusu či Bezhvězdném moři. Tady je řeč o intelektuálně vcelku náročné knize, která svou čtenářskou přívětivostí – minimálně zpočátku – osciluje někde mezi Opskurnem a Gormenghastem. Snad jen s tím rozdílem, že je výrazně kratší a zabydlená menším počtem postav. Piranesi je dokonalým příkladem magického realismu a jako takový je zároveň skvělou ukázkou toho, proč spousta lidí nemá tenhle subžánr ráda.

Čtenář značnou část knihy víceméně klopýtá ve tmě, odkázán čistě na autorčin smysl pro atmosféru a její práci se slovy, díky níž dokáže vyvolat realistické (inu, někdy i značně surrealistické) obrazy. Střípky toho, o co vlastně jde, dostává čtenář jen pozvolna a musí se spolehnout na to, že na konci do sebe všechno zapadne a zpětně v knize spatří ucelený obraz geniální myšlenky nebo hloubky událostí. Takový popis vcelku odpovídá i románu Susanny Clarkové, až na to, že vzhledem k poměrně skromné délce začne na povrch mnohem dřív vyplouvat, o čem to vlastně celé je.

První třetinu knihy tak čtenáři budou unášeni na vlnách autorčiny imaginace, jejích popisů Domu, v němž Piranesi žije, jeho zvyklostí a zvláštních rituálů. Skrze tyto popisy do textu prosakuje pocit osamělosti, ale i ryzí nevinnosti, která silně kontrastuje s leckterými hrůznými příhodami. Pak ovšem nastává zlom, kdy se do lehce psychedelické snové říše začne vkrádat děj. Najednou se na stránkách zjevuje syrový fanatický okultismus a věci začnou dávat smysl. Poodhalování dřívějších událostí se nese v temném duchu a dodává celému příběhu jiný tón i dynamiku. Přesto se člověk ke konci nemůže ubránit pocitu, že vzhledem k tomu, jaké celou dobu Susanna Clarková budovala napětí, zasloužil by si příběh trochu větší finální „mindfuck“.

Susanně Clarkové nelze upřít preciznost, s níž je Piranesi napsaný. Číst její text je samo o sobě radost. Rozhodně se nedá říct, že by forma převažovala nad obsahem, to ne, i tak je ale z jejích slov jasně patrné, jak si s nimi hrála, hledala vždy to nejvhodnější spojení a umisťovala je do textu tak, aby měla vždy co největší efekt. Tady se patří smeknout před překladatelem Viktorem Janišem. Po slohové stránce je tak Piranesi vycizelovaný takřka k dokonalosti. Což může být paradoxně zároveň jeho slabinou. Přes všechny klady, které román má, mu totiž tak nějak chybí emoce. Možná že jde o autorský záměr – a vzato kolem a kolem to k příběhu jako takovému perfektně sedí. Ovšem někomu může zdejší emocionální strohost být na překážku, aby se sžil s postavami a nechal se do jejich příběhu víc vtáhnout.

Piranesi je impozantní dílo, které ale nesedne každému. Naopak si troufám tvrdit, že i přes své nepopiratelné kvality se stane čtivem jen pro relativně úzký okruh čtenářů – není to totiž kniha, která by se četla lehce, a spousta myšlenek, náznaků a skrytých významů v ní může velice snadno zůstat nepochopených.

Vydalo: Argo, 2021
Překlad: Viktor Janiš
Počet stran: 248