Lyžák – strašidelná povídka pro mládež na vlnách Rádia Junior

Když se řekne lyžák, většina nás starších si vzpomene na flašku vína, kterou jsme pokoutně nechali kolovat na pokoji po večerce, a jediné, co nám hrozilo, byla třídní důtka. Filmoví fanoušci si pak nejspíš vzpomenou na rozvernou komedii Sněženky a machři nebo na kultovní film Věry Chytilové Vlčí bouda. K němu má hororová rozhlasová hra Lyžák režisérky a scenáristky Terezy Verecké žánrově nejblíže.

Lyžařský zájezd na horskou chatu? To je pro dvě zkušené učitelky s léty praxe a partu teenagerů brnkačka. Pravda, jedou s nimi i dvě malé děti jedné z učitelek, ale i ty mají na svých lyžařských hůlkách tolik zářezů za prožité lyžáky, že i pro ně bude pobyt v zasněžených kopcích pohoda. A to navzdory protivnému správci chaty a jeho pošahané pomocnici.

Všechno šlo jako po drátkách až do jednoho večera, kdy se mládežníci rozhodli vyvolávat duchy. Mohlo by se zdát, že jde o nevinnou zábavu, to by ale správce chaty Cháron a kuchařka paní Krchová nesměli kromě stádečka morčat ve sklepě ukrývat jedno děsivé tajemství. Pátrání po tom, před kým se tady v horách Cháron a Krchová ukrývají, proč mají rádi malé hlodavce víc než děti a kde se tu pořád berou ti sněhuláci, dá děckám řádně zabrat.

Otevřete-li stránky Českého rozhlasu, dozvíte se, že rozhlasová hra Lyžák byla natočena speciální binaurální technikou, a všechny hlasy uslyšíte plasticky jako v kině s 3D zvukem. Tedy pokud si nasadíte sluchátka. Když budete příběh poslouchat bez nich, užijete si míň všechny ruchy a strašidelné zvuky, které při poslechu se sluchátky sice parádně vyniknou, ale občas přehluší mluvené slovo. To je ale asi jedinou chybou celé nahrávky.

Naopak to, co je třeba vyzdvihnout, je práce všech interpretů. Nemluvím tu jen o Jiřím Lábusovi a Pavle Tomicové v rolích správce a správcové. Ti jsou tradičně skvělí. Chci především ocenit skvělé výkony dětských interpretů, ti totiž oběma hereckým hvězdám zdatně sekundují. Vím, že děti z Dismanova rozhlasového divadelního souboru nejsou žádní amatéři, viděli jsme je v divadelním představení Pepito, (ne)plivej!, ale stát na prknech, která znamenají svět, je přeci jen něco jiného než natáčet ve studiu.

Z dospělých herců je třeba ještě zmínit herečku Dianu Tonikovou, která byla v roli starší a velice rázné učitelky také skvělá, a moderátorku Evu Klesnil Sinkovičovou, jež jí sice s nasazením sekundovala, ale občas zněla spíš jako další ze starších žákyň.

Ve finále je mrazivý Lyžák příjemným překvapením a rodičům dětí starších deseti let ho můžu jenom doporučit, a to nejen kvůli fantastickému Jiřímu Lábusovi.

Další informace najdete zde: junior.rozhlas.cz

Režie a scénář: Tereza Verecká
Zvukový design a hudba: Ondřej Gášek
Hrají: Jiří Lábus, Pavla Tomicová, Diana Toniková, Eva Klesnil Sinkovičová, Vojtěch Franců, Rosalie Malinská, Václav Marhold, Tomáš Dalecký, Marek Mikulášek, Ráchel Gojdová, Žofie Hánová a další členi a členky Dismanova rozhlasového dětského souboru.
Dramaturgie: Lenka Veverková
Zvukový mistr: Jitka Špálová
Premiéra: 12. 2. 2024