Bezhvězdné moře – Na hledání! Na nacházení!

Když nakladatelství Argo oznámilo, že vydá novinku od talentované spisovatelky Erin Morgensternové, nejeden fanoušek fantastiky zbystřil. Autorka Nočního cirkusu přece nemůže přijít s knihou, která nebude úžasná, skvělá a plná originálních nápadů… Vyplatilo se na Bezhvězdné moře čekat osm let?

Zachary Ezra Rawlins měl poměrně neortodoxní dětství, přesto z něj vyrostl obyčejný vysokoškolák a především milovník dobrých knih. Právě jedna podivná kniha odstartuje dobrodružství, o kterém se Zacharymu ani nesnilo. Zdánlivě nevinné příběhy o ztracených milencích, sovích králích a spoustě klíčů ho dostanou na místo, o němž ani nevěděl, že ho hledá, dokud ho nenašel. A jak už to tak u příběhů bývá – Zachary zjistí, že má svůj úkol.

Stejně jako v autorčině prvotině Noční cirkus, je i v Bezhvězdném moři kladen důraz na detailní popisy. Díky nim dokáže Erin Morgensternová navodit atmosféru snového světa mimo prostor a čas, v němž se snoubí běžné věci s holými nemožnostmi a nikdo se nad tím nepozastavuje. Vlivem toho je celé vyprávění magické a leckdy značně surrealistické. Sice chvíli trvá, než autorka do čtenářů zasekne drápek, ale jakmile se tak stane, jsou beznadějně ztraceni a vláčeni zákoutími milostných a tragických příběhů vstříc velkolepému dobrodružství.

Představivost Erin Morgensternové působí bezbřehým dojmem. Kombinace – co se týče motivů, slovních spojení či dílčích nápadů –, které dokáže přenést na papír, nutí člověka k zamyšlení, jak na něco takového dokázala přijít (lví podíl na tom má i skvělý překlad Alžběty Lexové). A i když občas jednotlivé popisy působí lehce bizarním dojmem, čtenáři je dokážou snadno přijmout a nechat se pohltit kouzlem knihy. Autorka totiž opravdu čaruje – se slovy, s lidskou fantazií i s příběhy jako takovými.

Bezhvězdné moře hraje na strunu všem milovníkům knih a autorka pracuje s tématem příběhu jako s jedním z ústředních motivů – a to v mnoha rovinách. Hrdinové jsou vášnivými čtenáři, zároveň studují způsoby narace, práci s vyprávěním a čtenářskými očekáváními. V průběhu románu si ale také začnou uvědomovat svou novou pozici hrdinů a snaží se s ní sžít – chovat se podle toho, co se čeká, a zároveň se pokoušejí uplatnit to, co znají z knih i ze studia… A nakonec zjistí, že je to stejně všechno jedno, protože příběh si navzdory všem snahám o definice a porozumění dělá co chce, respektive co potřebuje. Úvahy nad tím, do jaké míry lidé ovlivňují vyprávění a do jaké míry ovlivňuje naopak ono je, jsou hezké a v Bezhvězdném moři příjemně rozepsané (i s praktickou ukázkou).

Erin Morgensternová v tom ovlivňování však zašla ještě o fous dál. Celým Bezhvězdným mořem se proplétá řada příběhových střípků v podobě výňatků z různých knih a deníků. Ty postupem času začnou dávat hlubší smysl a ukáže se jejich vliv na samotný román, který čtenáři drží v ruce. Většina těchto střípků by se dala označit za hořkosladké, a čím víc vyplouvá na povrch jejich význam, tím víc se stávají srdceryvnými. Erin Morgensternová opět dokázala své mistrovství, když všechno nakonec zapadlo na své místo a odhalilo trojrozměrnou mozaiku neskutečně komplexního, silného a emotivního příběhu v celé její kráse. Ten pocit geniálnosti (jak autora, tak čtenáře), když se všechno spojilo, byl úžasný. Bohužel ho poněkud rozmělnil samotný závěr, který byl zbytečně natahovaný a překombinovaný… A když už jsem u těch výtek, měla bych ještě jednu: uvítala bych propracovanější vztah ústřední dvojice – vzhledem k tomu, jak velkou hnací sílu v ději představoval.

Bezhvězdné moře je ukázkou toho, že autor jedné perfektní, dechberoucí knihy dokáže napsat i víc podobných děl (ačkoliv jsem si osobně Noční cirkus užila trochu víc). Byla bych sice ráda, kdybychom na další autorčiny knihy nemuseli čekat zase osm let, ale na druhou stranu – pokud to přinese podobně silný čtenářský zážitek jako Bezhvězdné moře, ráda si počkám.

Vydal: Argo, 2020
Překlad: Alžběta Lexová
Počet stran: 552