V lese žijí děsivé Kostischrány

Na předvánočním trhu se většina nakladatelství snaží vytasit s tím nejlepším, co v druhé polovině roku pro čtenáře připravila. Do této kategorie spadá i hororově laděný young adult román Kostischrány z nakladatelství Host.

Ryn žije se sourozenci ve vesnici Colbren. Je to nehostinné místo v podhůří magických hor a ve stínu lesa, v němž ještě fungují prastará kouzla – mrtví v něm nezůstávají tak úplně mrtvými. Za soumraku vždy obživnou, změní se v takzvané kostischrány a potulují se lesem. Ryn se jich nijak zvlášť nebojí, převzala totiž po otci řemeslo – je hrobnice. Jenže kostischrány začnou vycházet mimo les a ohrožovat Colbren. Když do vesnice přijede mladý kartograf Ellis a potřebuje průvodce do hor, Ryn se chytí příležitosti. Společně se tak vydávají rozluštit tajemstvím opředenou legendu o tom, jak vznikly kostischrány.

Kostischrány vycházejí z velšské mytologie, což jim dodává jistý nádech temné pohádkovosti. Příběh sám je protkán dalšími příběhy ve formě legend a zkazek, které si vyprávějí obyvatelé vesnice, v níž žije Ryn. Jak už to v podobných knihách bývá, tyto povídačky nejsou jen samoúčelné, ale odhalují hodně o historii a v neposlední řadě i o samotných postavách.

Autorčina práce s textem pomáhá budovat příjemnou, místy lehce mrazivou atmosféru. Některé motivy budou čtenářům dozajista známé (ať už je to například zmínka o divokém honu, nebo popis bytostí tylwyth teg, což je víceméně jen jiný název pro fae), zároveň si ale nejspíš doplní osobní bestiáře o pár nových potvůrek.

Román přináší příjemnou atmosféru, v níž autorka kombinuje pohádkovost i s její temnější stránkou a zároveň jistou syrovost běžného života. Emily Lloyd-Jonesová příběh okořenila i špetkou romantiky a sem tam trochou černého humoru. Pokud se hrdinové zrovna nesnaží přestát útoky kostischrán, rozebírá autorka jejich prostřednictvím vztah člověka ke smrti, který je pro každého z nás dozajista poněkud komplikovaný. Některé myšlenky, s nimiž se čtenáři v knize setkají, rozhodně stojí za to, aby se nad nimi aspoň na chvíli pozastavili. Bylo to po dlouhé době poprvé, kdy jsem takřka podlehla tendencím si nějaké citáty v knize poznačit.

Kostischrány jsou také jednou z těch young adult knih, která věk hrdinů neomlacuje čtenářům o hlavu každou druhou stránku, a díky tomu je tak celkem snadné na něj zapomenout. Zároveň se tady nerozebírají témata tolik typická pro literaturu pro mládež. Takže pokud někteří čtenáři nemají YA v lásce, ale zároveň je ponurý příběh láká, mohou ho směle zkusit. Navíc román stojí samostatně, což se dnes skoro vyvažuje zlatem. Nicméně určitě nejsem jediná, kdo doufá, že u nás vyjde i autorčina nejnovější kniha (z loňského roku) zasazená do stejného světa – The Drowned Woods. Celkově se román bude líbit čtenářům, kteří si oblíbili knihy Naomi Novikové (Ve stínu Hvozdu, V zajetí zimy) nebo těm, komu se líbil například Les bez srdce či dilogie Zlatá.

Emily Lloyd-Jonesová přišla s příjemně temným a melancholickým, ale zároveň tak trochu optimistickým příběhem, který se svým laděním krásně hodí do podzimního či zimního období. Kostischrány si své místo na předvánočním trhu zaslouží a věřím, že kdo je rozbalí pod stromečkem, nebude litovat.

Vydal: Host, 2023
Překlad: Lucie Bregantová
Počet stran: 351