Honza Vojtíšek: Sešívance – Druhý steh

Psaní příběhů je samotářská činnost. Sedíte za klávesnicí a datlujete svůj výtvor. Jenže i spisovatelé se rádi druží a občas chtějí něco vytvořit společně. A když náhodou nechtějí, vezmete pořádně ostrý nástroj, třeba jehlu a…sešijete je k sobě. Vzniknou tak Sešívance, společné příběhy autorů z různých zemí, které si vyhlédl Honza Vojtíšek.

První povídka Přijela pouť, jejíž spoluautorkou je Veronika Fiedlerová, je výborným „otvírákem“ sbírky, ačkoliv patří mezi ty jemnější kousky v knize. Jedná se o tajemnou povídku, ve které vezme otec svou dcerku do zrcadlového bludiště. Jenže když vyjde ven, má dcery dvě. Úplně stejné. Netuší, co má dělat a která z nich je ta skutečná. Jednoduchá zápletka, ale velmi působivá a využitá na maximum.

Z mezinárodní spolupráce vznikla povídka s Johnem Eversonem. Příběh Když je připravená sešlápne plyn směrem k explicitnosti a drsnosti. Žena osloví muže, který je médium, a skrze něj chce hovořit se svým manželem. Za jeho života odmítala jeho prosby o BDSM praktiky. Díky muži, který do sebe nechá duši jejího zemřelého manžela vstoupit, však může ony prosby konečně splnit. Samozřejmě to bude mít háček. Jedná se o povedenou povídku a ocení ji zejména ten, kdo výše uvedeným praktikám rozumí a má je třeba rád.

Druhé Sešívance ale jako by chtěly v brutalitě pokračovat čím dál více. Bizarně a neurčitě pojmenovaný kraťas Ghtrdh napsal spolu s Vojtíškem Miroslav Pech a vznikl tak zajímavý mix brutality a psychedelie. Povídka o stopaři, který má velmi netypické vidiny, nenabídne vlastně žádný pořádný příběh, ale využívá hodně fantazii a znepokojivé obrazy. Dobře napsané, ale podruhé byste příběh patrně už nečetli.

Asi nejpůsobivějším kouskem celé knihy je Brandon. Povídku napsala s Honzou Vojtíškem slovenská autorka Zuzana Droppová a zde se povedlo výborně skloubit drsnost a kvalitní příběh. Brandon se stane obětí šikany v autobusu. Parta kluků si ho dobírá, ale cestu přeruší policie. Výtržníky, ale i Brandona odvezou pryč. Ne na policii, ale kamsi, co je hnusnou temnou celou. Mají strach, ale místo aby spolupracovali, rozhodnou se pokračovat v trápení nebohého Brandona. Scény jsou vykresleny velice umně a působí skutečně živoucím dojmem. To ve výsledku působí nesmírně znepokojivě, bude vás to bavit, ale zároveň vám z toho nebude příliš dobře. Má to zajímavé myšlenky a skvělý závěr. Naprosto úžasná psychologická hororová povídka!

V knize naleznete i kousek čtvrtky. Tedy papíru, na kterém je napsané „Neotáčej!“ Není to omyl, je to totiž rekvizita ze stejnojmenné povídky, na které spolupracoval Ondřej Kocáb. V podstatě se jedná o vtipnou, ale znepokojivou hříčku, když na veřejném místě žena sleduje chlapa, kterak si čte a pak otáčí papírek. A pak se zblázní a zemře. Ona se jde podívat, co se s ním stalo a … Víc nepovím, ale povídka je velmi zábavná. Snad trochu škoda nepříliš výrazného závěru.

Jednou z největších hvězd knihy je finský spisovatel Marko Hautala. Jeho (a Vojtíškovo) Jezero Vassor vás zavede do Finska. Co vhodíte do jezera, to se vám vrátí. Navzdory pěkné zápletce patří povídka k těm nejslabším ve sbírce.

Fulciho dech napsaný spolu s polským autorem Tomaszem Czarnym je velmi dobrý, ale dá se říci, že ryze české příběhy převyšují povídky napsané se zahraničními hosty (až na Brandona).

Vrcholem celé knihy je nejdelší příběh Otloukej se, bábovičko… sepsaný spolu s Alenou Čadovou. Malý Timmy je matkou poslán do zvláštního ústavu pro děti. Myslí si, že je tu jen na chvilku, ale brzy pozná, že to bude na velmi dlouho. Jsou zde velmi malé děti a panují tu tvrdá pravidla. Timmy nezapadá a jedno ví jistě, chce pryč. Samo o sobě není zápletka závratně originální, ale provedení je špičkové. Malého Timmyho vám bude líto, stejně jako ostatních dětí. Ústav působí tajemně a povídka vám úplně vše neprozradí, spíš vás postupně vtahuje do sebe a vyvíjí silně působivou atmosféru. Vynikající završení knihy.

Honza Vojtíšek je jednou z nejdůležitějších osobností současného českého hororu. Je autorem románu Kazatel, spoluautorem románu Ďáblův hřbet (s Ivanem Kučerou) či povídkových Sešívanců, jako editor dal dohromady několik povídkových sbírek a taky je významný popularizátor hororu v Čechách. Několik let vydával e-časopis Howard a nyní vlastnoručně vyrábí a vydává tištěný časopis Mort. Výčet Vojtíškových aktivit by mohl být ale ještě mnohem delší.

Sešívance: Druhý steh je vynikající a ojedinělá sbírka povídek. Dát dohromady tak pestrý a hvězdný autorský ansámbl, včetně zahraničních autorů, je samo o sobě počin hodný obdivu. Jedná se o jedinečný projekt. Sbírka nemá špatnou povídku, ačkoliv jsem nezmínil všechny. Především Brandon a Otloukej se, bábovičko… jsou skutečné hororové perly. Pokud máte rádi drsnější horor (kniha je pro dospělé čtenáře), není nad čím váhat.

Vydal: Golden Dog, 2023
Autoři: Daniel Barták, Tomasz Czarny, Alena Čadová, Zuzana Droppová, John Everson, Veronika Fiedlerová, Marko Hautala, Ondřej Kocáb, Miroslav Pech
Obálka: Michal Březina