K. Haidingerová, H. Vojtíšek (eds.): Ve špatný čas na špatném místě

Kristina Haidingerová a Honza Vojtíšek se v povídkové sbírce Ve špatný čas na špatném místě pokusili přinést čtenářům to nejlepší, s čím se u nás v žánru hororu mohou setkat. Oba jsou v tomto oboru jako doma, každý z nich už do vícero povídkových antologií svou povídkou přispěl. Povedlo se jim sestavit kvalitní sbírku z děl českých a slovenských autorů?

Téma bylo jasně dané. Třináctka autorů měla své hrdiny dostat do situací, které by se nestaly, kdyby se neocitli ve špatný čas na špatném místě. V pojetí povídky se meze nekladou. Kdo chtěl, zvolil klasiku. Někdo příběh okořenil humorem, jiný zase erotikou.

Za nejlépe zvládnuté povídky v rámci žánru považuji Minerální vody od Ivana Kučery, Služebnici Kristiny Haidingerové a Doktorovo dilema od Jiřího Šedého.

Minerální vody jsou příběhem, který skvěle využívá námětu odlehlého místa se zlověstnou minulostí. A sedmadvacetiletá novinářka Margita se brzy přesvědčí, že jí nepřidělili na reportáž to nejnudnější téma na světě, jak si na začátku myslí. Kdysi věhlasná minerální voda má prý podle některých zázračné účinky. Místnímu obyvatelstvu tam ale taky čas od času pořádně přeskočí.

Slabinou povídek doplňujících samostatný román (Ti nepohřbení) bývá slabší děj. Přestože ale hororovo-erotický příběh Služebnice nepřekvapí pointou, je čtivý a má kromě strašidelné atmosféry i svá dojemná místa.

Doktorovo dilema vypráví o lékařské vědě budoucnosti; o transplantaci mozku spolu s míchou do nového těla. Dá ale rozum, že dárcem těla se nikdo nechce stát dobrovolně. Ono to totiž zatím není ani legální. A tak musí oba chirurgové pracovat s materiálem, který se jim právě namane. Na povídce je patrné, že autor coby zubní lékař, chirurg a vědec v jedné osobě dobře prostředí, o němž píše, zná. Už právě povolání autora dodává námětu na děsivé věrohodnosti.

Za zmínku stojí i znepokojivý příběh Na prahu umírajícího léta. Mark E. Pocha nás zavede do jednoho prapodivného společenství lidí, kteří přežili pád Starého světa a založili komunitu vyznávající velice zvláštní náboženství.

Vyzdvihnout musím i povídku Žena s pastelkami. Svatopluk Doseděl sice nenapsal skvost hororového žánru, přesto jeho povídka zajímavým způsobem spojuje téma domácího násilí a paranormálních schopností hlavní hrdinky, které spočívají v kreslení energetických obrázků.

Naopak slabšími povídkami jsou Deník zombíka: Evžen a zkázonosný knedlík. Přestože je povídka díky vybranému tématu jasně hororová, autor se ji snažil pojmout primárně s humorem. Mně bohužel přišel vtipnější jen zombie slovník, což je na dvacet stránek docela málo. Podobně dopadly Bílkovy Záškuby všedního dne, nazývat je povídkou mi připadá jako příliš silné slovo. Krátký úryvek o řidiči městské hromadné dopravy budoucnosti mě o fungování světa, který popisuje, nepřesvědčil. A tudíž ani předvídatelný závěr.

Všechny povídky jsou poutavé a čtou se jedním dechem. Přesto ale v porovnání s mistry hororu většině něco málo k dokonalosti chybí. Někde to byl nevyužitý potenciál námětu, jinde předvídatelná pointa nebo uspěchané rozuzlení. Povídky se dají v klidu číst i v nočních hodinách, nehrozí, že by pak člověk neusnul. Čtenář si ale musí dát pozor, aby díky jejich chytlavosti vůbec šel spát.

Vydal: Netopejr, 2017
Autoři: Vladimír Zábrodský, Kristina Haidingerová, Ivan Kučera, Jiří Šedý, Mark E. Pocha, Dominik Rover Fiala, Petr Boček, Martin Štefko, Honza Vojtíšek, Diuk, Hanina Veselá, Roman Bílek, Svatopluk Doseděl
Ilustrace: Vladimír Zábrodský, Kristina Haidingerová, Filip Bandurčin, Zdeněk Svoboda, Martin Cuco Luciak, Sandro Dragoj, Denisa a Daniela Ponomarevovy, Adam Kubík, Helena Štěpánová, Monika F Gerbera, Štěpánka Pavlíková, Lukáš Divácký, Petra Kulagová
272 stran / 149 Kč