Honza Vojtíšek: Sešívance

Jihočeský hororový autor Honza Vojtíšek se pro svou třetí povídkovou knihu proměnil v doktora Frankensteina. Pozval si k sobě hororové autory a autorky z Česka, Slovenska a Polska a z každého si odřezal to nejlepší, aby získal deset povídek a jeden komiks. Každý příběh má ty správné kousky z Honzy a spoluautorů, čímž vznikla pevně sešitá monstra pochodující přímo k vám. Jedno děsivější než druhé.

Když jsem přemýšlel, jak začít s představením Sešívanců, nenapadlo mě nic lepšího než si vypůjčit předchozí anotaci ze zadní strany přebalu shrnující vše podstatné. Tvůrčí psaní není jednoduchá věc, a když už se rozhodnete přizvat k sobě někoho dalšího, může výsledek dopadnout všelijak, což ostatně určitě poznal každý z nás v práci na vlastní kůži, kdy není úplně snadné vycházet se všemi kolegy. Vytvořit kompletní povídkovou sbírku na tomto principu byl tedy od začátku poměrně ambiciózní počin, který si i díky pestré mezinárodní účasti zasluhuje pozornost každého (nejen tuzemského) hororového fanouška.

Kompletní přehled autorské sestavy je i s názvy povídek uveden v přiloženém seznamu, ale všeobecně se jedná o poměrně známé žánrové autory, kteří již nějakou dobu pravidelně publikují, což by samo o sobě mělo být dostatečnou zárukou kvality. Navíc až na pár drobností jsou všechny povídky řemeslně dobře zvládnuté a není z nich poznat, že by se na nich podílelo více autorů.

Výsledkem společné práce je poměrně pestrá literární směs pohybující se od naturalisticky podané řezničiny (O chlapečkovi, kterému uletěl ptáček nebo Pusť mě ven), přes klasická hororová schémata (Setři mě nebo Funeral blues) a černohumorné pointovky (Mrtví klauni nepijí) až k lehce poetičtějším a přemýšlivějším kouskům (Budiž ti přáno nebo Nezhasínej). I z tohoto pohledu by nebylo vhodné vybírat dva tři kousky, které by stálo za to vyzdvihnout nad ostatní, protože každému může dle vlastního vkusu více sednout něco jiného.

Důležitá je proto spíše rozumná délka jednotlivých příspěvků, takže pokud by se čtenář úplně tematicky nenašel v povídce o „posednutém prsním implantátu“, po několika stránkách může pokračovat úplně jiným příběhem třeba o setkání s vodníkem, upírem, různými psychopatickými existencemi, tajemné dívce mizející v temnotě nebo netradiční koncertní šňůře vysloužilých rockerů odjeté v bývalém pohřebáku. Příjemným zpestřením je i přiložený komiks zpracovaný dle autorova námětu, i když díky zvolenému formátu celé knihy je v něm velikost písma oříznutá skutečně až na nezbytné minimum, ale textu v něm naštěstí není tolik.

Jako závěrečný bonus logicky nemohou chybět medailonky všech účastníků a krátké nahlédnutí do zákulisí s postřehy o tom, jak a s kým spolupráce vlastně probíhala.

Čtenář tedy v Sešívancích dostává do rukou kvalitní žánrovou sbírku, kterých u nás v knižní podobě příliš nevychází, a proto by bylo vhodné autory podpořit jejím pořízením. Po přečtení se totiž může s klidným svědomím poslat dále do čtenářského světa jako reprezentativní ukázka současné česko-slovensko-polské hororové scény, která si třeba i díky tomu najde své nové příznivce.

Kniha obsahuje tyto povídky:
• Budiž ti přáno (Honza Vojtíšek a Sylwia Błach)
• Uvnitř (Honza Vojtíšek a Martin Štefko)