S čarodějnicí ni s Meluzínou neradno si začínat

Dva plodní hororoví autoři, dvě novely, jedna kniha a jedno rozvrstvené téma. Co víc si přát než spojení jmen Miroslav Pech a Honza Vojtíšek v jednom nízkonákladovém titulu, který spojuje silná témata femme fatale a rodovou kletbu?

Miroslav Pech ve své próze Milenci ze snů vykouzlil úžasně temný obraz rozbitého osobního života mladého muže. Na první pohled by se mohlo zdát, že k takovému poraženeckému postoji nemá žádný důvod. Ovšem brzy čtenář proniká do hlubokého traumatu, jež se zrodilo v hrdinově dětství. A začne chápat, proč si v životě raději vybral ten snový svět na úkor toho „reálného“. Neb kdo může říct, že to, co je pro jednoho skutečné, je pro druhého pouhou iluzí? Problém však nastává v tom, že trauma si člověka najde, ať je jeho vědomí kdekoliv. Najde a podrobí ho zkoušce, ve které buď dotyčný obstojí, anebo podlehne.

Honza Vojtíšek v novele S Meluzínou sůl lízat pro změnu vložil téma kletby do rukou jistoty. Nezainteresovaný cestující na lodi si vyslechne příběh. Příběh plný bolestí a ztrát, způsobených vypravěči pouze tím, že se přiznal ke svému původu spojenému s kletbou dědictví, a to nejen hmotných statků, nýbrž i rodovou kletbou. Tragédie následující opět dopadají na celou rodinu, nyní ovšem daleko krutěji. Neboť se nejedná o nedávnou minulost, nýbrž velmi aktuální zásah do životů rodiny, a přitom jde o události sahající až někam do středověku, kdy pozdější legendy vycházely z reálných příběhů a v proudu času získaly až příliš bolestivé kontury pro všechny zúčastněné.

Kniha samotná láká i svým vizuálním zpracováním. Emotivní ilustrace Lucie Kacrové doprovázejí pod úhlem zalomený text. Stejně jako samotný přebal evokují spojitost nespojitelného, navíc nabízejí interaktivní možnost nalepení názvů novel, které jsou k sobě v této knize zády, tudíž je po přečtení jedné potřeba knihu obrátit k přečtení té druhé. Samotné nálepky mohou posloužit i jako záložky. Není nutné je hned nalepit.

Jde o velmi zdařilou publikaci z nakladatelství českobudějovického časopisu Milk & Honey, připravenou pro lačné čtenáře, kteří navíc mohou ocenit kromě vizuálního zpracování i příznivou cenu a exkluzivitu sběratelsky nízkého nákladu.

Kdo hledá úžasný, nejen čtenářský zážitek, měl by si s koupí opravdu pospíšit, než bude pozdě.

Milenci ze snů / S Meluzínou sůl lízat
Autoři: Miroslav Pech / Honza Vojtíšek