Zuzana Hartmanová: Bouřný úsvit

Ler, jak jej lidé i démoni znají, se žene do záhuby. Samozvaný spasitel Arumiel krutými tresty jen rozšiřuje řady těch, kdo se chtějí jednou provždy vymanit z jeho područí. Jsou ale Krysy apokalypsy už dost silné, aby vyvolaly Bouřný úsvit a pokusily se tak dát světu naději na novou budoucnost?

Poté co se Arumiel krutě vyřádil na Garifu Ungaarovi, se o prolomení přísahy přestává mluvit jen šeptem. Navazují se nová spojenectví. Démoni, čarodějové i lidé osnují plán útěku, který má sice mnoho slabých míst, ale je zároveň možná poslední nadějí na život bez okovů. Na hlavní město Aramej mezitím pochoduje Gindžiro Hiramotský s cílem spasitele svrhnout. A bohyně života Luciana s bohem smrti Corvem konečně našli druhý konec Skleněné pouště a doufají, že tam najdou lepší podmínky pro život.

Ač se v knize vyskytují hrdinové (muži), z každé dějové linky vyčnívají spíš hrdinky (ženy). V prvním díle Před bouří se autorka věnovala hlavně životní cestě Luciany. V Oku bouře zářila smrtelná milenka démonů Vesper. A v Bouřném úsvitu se dozvídáme nejvíc o životě a vztazích bohyně lásky Sionary. Z mužských postav dává třetí díl nejvíce prostoru Arumielovi. Zajímavý je také jeho písař Uris, který mi s každou stránkou víc připomínal Varyse ze Hry o trůny.

Kdo četl první dva díly Krys apokalypsy, toho už klidnější tempo třetí knihy nepřekvapí. Zuzana Hartmanová se dobrala vyvrcholení děje bez strhujících bitev či soubojů. Války se zde vedou spíše v emoční rovině hrdinů unavených útrapami, které jim autorka na jejich cestách připravila. Některé to zocelilo, jiné zcela změnilo. Bohužel se tak často opakuje scéna, kdy různé postavy upadají do chmur a depresí, ze kterých je pokaždé vysvobodí proslov některého z jejich druhů v duchu “chováš se jako pitomec, seber se”. Dechberoucí jsou naopak popisy magických rituálů.

Na každé stránce pulzuje svět promyšlený do posledního zrnka písku. Propracovanost postav, míst, reálií a rafinované detaily dělají z Bouřného úsvitu důstojné zakončení celého příběhu. Nebo to není konec? Zuzana Hartmanová si v závěru nechala v hrsti dost otazníků, abychom mohli doufat, že nás do Leru v budoucnu znovu pozve. Přesto asi můžu říct, že teď konečně nastal čas pustit se do čtení pro ty, kdo stejně jako já rychle ztrácejí přehled v ději a postavách, když nemají k dispozici celou sérii najednou.

Vydal: Host, 2022
Obálka: Vít Burda
Počet stran: 400