Zuzana Hartmanová: Před bouří

Jak už to u bohů bývá, nemají to s lidmi lehké. Své o tom vědí i bohové Leru. Alespoň ti, kteří ještě zbyli, když Arumiel smrtelníky přesvědčil, aby je svrhli. Nikdo z nich netušil, že tím na sebe přivolají apokalypsu. A právě tady začíná příběh Před bouří, první díl nové série Krysy apokalypsy Zuzany Hartmanové.

Vítejte v temném světě přeživších na pokraji zkázy. Bohové jsou mrtví nebo zotročení a lidé se krčí za ochrannými štíty měst, které je chrání před magickými bouřemi. Zůstat venku znamená zemřít nebo zmutovat. Pokud ovšem nejste míšenci, potomci bohů. V takovém případě magie vytáhne na povrch identitu démona či čaroděje. Což se ale nedá pokládat za štěstí, protože takoví tvorové patří Arumielovi a jsou povinni sloužit mu podle jeho uvážení.

Nebyla by to ale pořádná apokalypsa bez úskočných krys právě v řadách Arumielových poddaných. Jako by nestačilo, že bouře – které jsou životně důležité pro hladký chod měst i démony – už nepřicházejí pravidelně po sedmi dnech. Nyní se za zády vládce šeptem spřádají plány na jeho svržení. Navíc byla možná chyba nechat pár bohů naživu, byť uvězněných magií v panoptiku zrůd.

Zuzana Hartmanová se na začátku nijak nezdržuje s vysvětlováním. Rovnou čtenáře vhazuje do děje a v přiměřeně dlouhých kapitolách dávkuje informace o fungování tohoto magií protknutého světa, představuje hlavní hrdiny, poodhaluje minulost. Pro člověka, který má rád od začátku jasno, může být trochu namáhavější se do příběhu dostat. S tím souvisejí i postavy, kterých není zrovna málo a ze začátku působí docela podobně. Časem se ale obojí zlepší a čtenář s napětím sleduje hned několik dějových linek.

Výraznějšími postavami jsou spíše ty ženské. Až už jde o zrzavou Vesper, osamělou pečovatelku Lucianu nebo zotročenou bohyni lásky Sionaru. Osobně jsem měla problém zapamatovat si některé mužské postavy až do konce knihy. Naštěstí se v textu většinou objevilo nějaké vodítko, které mi připomnělo, co jsou zač a jaká byla doposud jejich role v příběhu. Místy mi magično spojené s technologiemi, které mají chránit lidstvo a jejichž selhání může mít fatální důsledky, trochu připomínalo Naslouchače Petry Stehlíkové. Což ale nevadí, protože se ve výsledku v obou případech jedná o důkaz toho, že česká fantastika má nejen českým čtenářům co nabídnout.

Zuzana Hartmanová má za sebou už několik vydaných knih, ale série Krysy apokalypsy působí zatím nejvíc propracovaně. A to jak do detailu promyšlenými charaktery postav, tak i podrobnostmi světa, ve kterém se děj odehrává. Jako by přesně věděla, čeho chce větu za větou docílit, co chce v čtenáři probudit, za jakou nitku zatahat. Nemusím se s každou z postav ztotožnit, ale budu jejich motivacím rozumět. Román Před bouří se na poličce vedle děl světové fantastiky s podobnou tematikou rozhodně nemusí stydět.

Vydal: Host, 2020
Obálka: Vít Burda
384 stran / 369 Kč