Bartosz Sztybor: Nářek čarodějnice (Zaklínač 6)

Příběhy zaklínače Geralta z Rivie stavěly před svého hrdinu morální dilemata a na vědmákovi bylo to, zda dokáže zvolit menší zlo. Jenže jak ho správně určit, když Geralt jako zaklínač nemá lidské city?

Příběh Nářek čarodějnice začíná v momentě, kdy je upalována žena, kterou na objednávku Geralt chytil a odevzdal spravedlnosti. Jenže je to spravedlnost? Už při upalování zaslechne zaklínač divný hlas a postupně má znepokojivé vidiny a sny. To mu značně komplikuje život, když přijme novou zakázku. Má zachránit dceru bohatého lorda, kterou unesly čarodějnice. Cesta ho zavede až do Kestrelských hor, kde se vše zkomplikuje. Nic totiž není jednoznačné a Geralt nemá zlé sny jen tak pro nic za nic.

Stejně jako minulý díl Blednoucí vzpomínky, i tento stvořil scenárista Bartosz Sztybor, a tak čtenáře nepřekvapí, že jde o opět velmi temný a ponurý díl. Autor skvěle ctí Sapkowského předlohu a předkládá tak typické věci pro zaklínačské příběhy. Například to, že hranice mezi tím, co je správné a co ne, je mnohdy velice tenká. Že v životě není nic černobílé a lidé jsou těmi pravými monstry na zemi. Geralt zde bojuje nejen s protivníky, ale i sám se sebou. Opět je Geraltův postup takřka detektivní a postupně přichází na pravé pozadí upálení čarodějnice Laimi.

Nedílnou součástí komiksu je samozřejmě kresba. U minulého dílu jsem psal, že kresba je tmavá a méně detailní, než bývá u komiksů zvykem. Nářek čarodějnice nakreslila Vanesa R. Del Reyové, která není žádným nováčkem a pracovala třeba pro Dark Horse Comics, Marvel či Image Comics. Bohužel právě kresba může být pro mnoho čtenářů problém. Stylistika je jedna věc, jenže nyní je komiks ještě méně detailní než minule a v některých scénách je to problém. Místy zkrátka nevidíte, co se děje, což zejména u bojových scén zamrzí. Rovněž Geraltova tvář někdy působí až odfláknutě. Jiné panely jsou zas chaotické. Přestože se jedná třeba o umělecký záměr, ve finále byste přivítali přehlednější panely.

Na druhou stranu má ale kresba zajímavou temnou atmosféru a nechybí jí pestrost. Rovněž předěly kapitol nakreslila Del Reyová moc pěkně. A například v poslední části sešitu překvapí bílé orámování. V komiksu jsou také alternativní obálky od Anata Finnstarka a Stefana Koidla (autora použité obálky), které jsou nádherné a v takovém stylu by se mně osobně líbil i celý komiks.

Po příběhové stránce je Nářek čarodějnice dalším povedeným kouskem této komiksové série. Kresba je však lehkým zklamáním a v sérii jsou rozhodně lépe vypadající díly. Výsledkem je tedy velmi dobrý komiks, který snad příště nabídne trochu jiné vizuální pojetí.

Vydal: CREW, 2022
Kresba: Vanesa R. Del Reyová, John Starr
Překlad: Kristina Komárková