Paul Tobin: Prokletí vran (Zaklínač 3)

Svět Zaklínače se díky nakladatelství Crew již potřetí otevřel českému čtenářstvu. Tentokrát se jedná o souhrnné vydání uzavřeného příběhu, který v originále vyšel pod hlavičkou Dark Horse Books. Autorem scénáře je opět Paul Tobin, o kresbu se však tentokrát postaral Piotr Kowalski.

Geralt s Ciri putují krajem za plněním různých zaklínačských povinností. Přestože Ciri žije v domnění, že už na řemeslo stačí sama, Geralt tento názor nesdílí. Vždy si ovšem rád krátí čas napínavým vyprávěním ze svých minulých dobrodružství. Poutavá historka o záchraně princezny od hrůzného prokletí ale najednou začne hrdiny pronásledovat. Zdá se, že případ krvelačné strigy, jež řádí po okolí Novigradu, má s touto dávnou historií leccos společného. I kvůli tomu láká mladou zaklínačku tento úkol více než všechny ostatní a rozhodne se, že konečně dokáže svou samostatnost a postaví se obrovskému nebezpečí tváří v tvář.

Dějově komiks navazuje na jeden z možných konců poslední hry. Stejně jako u předchozích sešitů ale není důležité znát kontext, díl funguje naprosto samostatně.

Fanoušci ovšem určitě ocení odkazy na věci, které se odehrály třeba v některé z her, nebo knih. Celková atmosféra daleko více odpovídá klasickému světu Zaklínače, v němž hrdinové řeší různorodé problémy vesničanů.

Příběhem se mihne spousta starých známých postav, především Yennefer. Oproti předchozím komiksům není hlavní postavou samotný Geralt, stejná pozornost je často soustředěná i na Ciri. Zaklínač se tu chová méně zasmušile a je z něj cítit i výrazná otcovská starost o jeho svěřenkyni. Vzhledem k tomu, že hlavní dvojice v průběhu děje cestuje, setkává se i s vetším množstvím vedlejších postav. Díky charakteru každé z nich získá čtenář pocit, že se jedná o reálnou osobu. Svět proto působí živě a opravdově.

Kresba Piotra Kowalského se perfektně hodí k optimističtějšímu ladění celého svazku, zároveň kreslíř dokázal účinně odlišit přítomnost a Geraltovy vzpomínky. Nálada každé části příběhu se odráží ve výrazných, jednotných barvách prostředí, silně působí třeba rudý podklad úseku odehrávajícího se na bojišti. Na kresbě nejvíce zaujme krásné zachycení krajiny a nebe v různých denních dobách, každé místo má svůj osobitý charakter.

Za zmínku stojí, že komiks vyšel pouze jako paperback, desky jsou však z pevného papíru a jen tak se neopotřebují.

Pro čtenáře, které fenomén Zaklínač dosud míjel, je tento sešit ideální jako první seznámení. Oba předchozí příběhy (Skleněný dům a Liščí děti) byly poměrně temné a z větší části postrádaly pronikavý humor, který je pro tento svět jinak tak typický. V Prokletí vran si ho naopak čtenář užije víc než dost.

Prokletí vran přečtete za chvíli. Čtenáři však dovoluje s jistou dávkou nostalgie opět vidět oblíbené postavy, což stojí za to.

Vydal: Crew, 2017
Kresba: Piotr Kowalski