Paul Tobin, Joe Querio: Zaklínač – Skleněný dům

Kdo by neznal bělovlasého zaklínače Geralta z Rivie? Jeho příběhy se staly tak populárními, že k příležitosti jmenování prezidenta Obamy věnoval polský prezident první dva díly hry jako oficiální dar. Komiks Skleněný dům je prvním dílem nové série Geraltových příhod.

Postarší rybář Jakub již delší dobu pobývá sám na nehostinných pláních. Jakubovu manželku unesly bruxy a přeměnily ji v jednu z nich. Její láska k manželovi je ale natolik silná, že se neustále vyskytuje poblíž a na svého muže zpovzdálí dohlíží. Způsobuje mu tím ale neustálou bolest a prodlužuje trápení. Jakub se již několikrát snažil odejít, ale nikdy se mu to nepovedlo. Rozhodl se, že když nemůže pryč, zkusí alespoň varovat ostatní před cestou lesem, kde jeho zesnulá manželka loví kupce.

Zaklínač Geralt nějaký čas tráví s Jakubem, ale ví, že nakonec bude nevyhnutelně muset dál. Protože se oba sblížili, nabídne Geralt rybáři, aby jel s ním. Jakub se dlouho nerozmýšlí a nabídku přijme, neuváženě se ale vydají přes temný les, kde číhá víc nebezpečí, než dokáže i sám zaklínač překonat. Stěží vyváznou, jenom aby se ocitli v tajemném Skleněném domě, kam je nalákala Jakubova žena. Z domu není cesty ven a leží na něm strašlivá kletba, která zastírá děsivou skutečnost, jež se může pro Geralta ukázat jako smrtelná.

Hlavní postavou se v tomto díle vedle zaklínače stává právě Skleněný dům. Jeho role prakticky posouvá dění dál. Připomíná obří labyrint; hrdinové si nikdy nemohou být jisti, co číhá za dalšími dveřmi. Prostor domu působí jako rozbuška, která destabilizuje charakter postav a ukáže tak jejich skutečnou podstatu. Geralt je vůči tomuto vlivu víceméně imunní, zatímco ostatní se ocitají na pokraji šílenství.

Kniha je krásně graficky provedená. Joe Querio zachytil pochmurnou atmosféru prostředí, přestože použil jasné barvy. Celý styl kresby upozaďuje detail, soustředí se spíš na zachycení akce. Komiks je tak díky tomu velmi dynamický a nezastaví se.

Samotný příběh z pera Paula Tobina není nic nového pod sluncem, čtenář v něm však najde vše, co od Zaklínače očekává – monstra, sex, souboje, tajemství. Rozuzlení není tak složité předvídat, přesto se člověk u četby nenudí. Ani na to pořádně nedostane čas, neboť komiks se čte velmi svižně a přečíst ho netrvá dlouho.

Zkušení sběratelé grafických novel vědí, že paperbacky bývají náročnější na údržbu. Na brožované verzi není nic špatného, přesto je možná škoda, že se komiks nedočkal pevné vazby.

Osobně jsem byla vděčná za další možnost vrátit se do Zaklínačova světa, komiks Skleněný dům mě nezklamal.

Vydal: CREW; 2015