Dravé věci naší doby – dovolená v Zemi hlupáků

Jak by mohla vypadat fantaskně utopická společnost, v níž je všeho dostatek a přitom toho nejdůležitějšího bolestný nedostatek? Chybí možnost svobodné volby, přítomnost vlastního kritického názoru a v neposlední řadě i soud vlastních morálních hodnot.

Ivan Žilin, bývalý kosmoletec, nyní tajný agent Rady bezpečnosti, byl vyslán na velmi zvláštní místo. Do státu, který kdysi pomáhal osvobozovat, kde zdánlivě nikdo netrpí nedostatkem a všechny potřeby zde jsou zcela automaticky uspokojovány. Jde jen o výši ceny, nejen finanční, kterou jsou lidé schopní a odhodlaní zaplatit. Přesto dochází k nevysvětlitelným úmrtím a proslýchá se i cosi o nové droze, která uživatele zabíjí. Ivan přijíždí v přestrojení za turistu tuto záležitost vyšetřit, najít případné viníky a pojmenovat zodpovědné zločinecké organizace, čímž by mohl zabránit následnému celosvětovému šíření této drogy.

Málokterá kniha vizionářů vědeckofantastické literatury bratrů Arkadije a Borise Strugackých by se dala s tak mrazivou dokonalostí vztáhnout na dnešní západní svět a kulturu. Žijeme ve světe, v němž se dá za peníze pořídit prakticky cokoliv. A o ukojení všemožných potřeb vzniklých z nudy existenciálního nadbytku to vše naivně začíná i fatalisticky končí. Ve světě, v němž se zaměnilo naplňování potřeb za neuhasitelné uspokojování všemožných závislostí. Nová rozmáhající se elektronická droga k tomu už jen přímo vybízí.

Bratrská autorská dvojice nastavuje až s mrazením v zádech zrcadlo dnešní společnosti, kterou neměli za hranicemi Sovětského svazu své doby nejen šanci vidět, natož pak zažít. Přesto se z jejich pera zrodil román, který není ničím jiným než kritickým pokřiveným zrcadlem. A nejspíš nejen proto měl svou cestu k českému čtenáři natolik trnitou.

Opět se jedná o nový překlad zrestaurovaného rukopisu, který dřív vyšel v češtině jen v cenzurované verzi, od skvělého Konstantina Šindeláře. Možnost užít si dovolenou v Zemi hlupáků je nezaplatitelná

Kniha Dravé věci naší doby je opět obohacena o úvodní část sestavenou z deníků Borise Strugackého, která povznese v celém kontextu hodnotu této knihy i jejích myšlenek. V doslovu literární vědec a znalec díla bratří Strugackých Vladimir Borisov vnesl do vzniku a významu díla ještě větší hloubku. Nakonec toto je jedna z těch knih, které dokážou ve čtenáři probudit kritické myšlení. To je naprosto základní funkcí fantastiky. V závěru si ještě můžete přečíst medailonek autorské dvojice, opět sepsaný překladatelem Konstantinem Šindelářem.

Rozhodně se jedná o knihu, která v přemýšlivém čtenáři vzbudí množství nepříjemných úvah a navodí o to více znepokojivých otázek o stavu dnešního světa.

Vydal: Triton, 2023
Původní název: Хищные вещи века (Chyščnyje vješči vjeka) (2001)