Decimus Fate se tentokrát zaplete s Řezníkem s Guile

Pokud hledáte odpočinkovou jednohubku, kterou slupnete za pár hodin, a patříte k těm, kdo se rádi prohánějí po temných špinavých uličkách fiktivních měst, pak je pro vás útlá knížka z nakladatelství Triton jako dělaná.

Decimus Fate a Tutor vytvořili celkem dobrý tým pro boj proti nekalým živlům ve městě Guile. Pomáhají potřebným a mstí bezpráví, přičemž oba za sebou mají pohnutou minulost. Tentokrát se připletou do záležitostí jedné z nejmocnějších guileských rodin, která se domnívá, že stojí nad zákonem. A do toho se seznámí s nechvalně proslulým Řezníkem, který své oběti hází rozsekané do vodních kanálů.

V druhém dílu série nazvané po jedné z ústředních postav se už Peter A. Flannery nemusí tolik věnovat seznamování čtenářů s hrdiny, a zbývá tak víc prostoru pro samotné dobrodružství. Stejně jako v předchozím svazku se tu setkává několik dějových linek, které spolu zdánlivě nesouvisejí, aby se nakonec ukázalo, že mezi nimi přece jen je určitá spojitost. Řezník z Guile si s sebou nese ale i některé nešvary Talismanu snů. A to především jistou naivitu vyprávění.

Řezník z Guile se čte rychle a snadno, Flannery má poměrně jednoduchý sloh, což napomáhá dynamice textu, román ale neuspokojí náročnější čtenáře – příběh není nikterak složitý a nejsou v něm žádné slepé odbočky. Kromě toho, ať je situace sebehorší, hrdinové z ní vždycky vyváznou a čtenář se o ně nebojí. Stále tak platí, že série je vhodná i pro mladší čtenáře nebo ty, kdo hledají titul, který jim pomůže přejít od young adult knih k dospělé fantastice.

Flannery si i tentokrát trochu usnadňuje práci tím, že čtenářům popisuje, jací jeho hrdinové jsou, místo aby jim to ukázal skrze jejich činy. Stejně tak jsou některé dialogy vyloženě výplňové. Decimus Fate a Řezník z Guile je sice nekomplikovanou oddechovkou, takže by se nad tím dalo přimhouřit oko, zároveň je to ale již autorova čtvrtá kniha (třetí u nás) a v tomto ohledu není znát citelnější autorský vývoj.

Na druhou stranu Flannery začal pracovat i s prvky, které nakousl v předchozím dílu, a některé věci zapadly do sebe, což bylo vítané. Z textu je jasně znát, že Flannery má skvělé nápady a nebojí se kombinovat různé příběhové prvky. Zároveň je ale také patrné, že řemeslně má kniha dost rezervy. Autor má očividně s Decimem rozsáhlé plány, protože v obou doposud vydaných románech rozehrává věci přesahující epizodní styl každého dílu. Zapojuje nové postavy a místa a odhaluje střípky z minulosti, mající podstatný vliv na současné dění. Jeviště má Flannery připravené vcelku dobře, ale zůstává otázkou, co se bude dít dál. Přestože Decimus Fate a Řezník z Guile končí poměrně otevřeně, další kniha ze série doposud nevyšla a ani nebyla oznámena – a to navzdory tomu, že druhý díl vyšel v originále už v roce 2021. Osud celé série je tak momentálně ve hvězdách.

Peter A. Flannery je dalším důkazem toho, že i autoři, kteří v zahraničí vydávají samonákladem, mohou prorazit. Přestože Decimus Fate nedosahuje kvalit Bitevního mága, je to v rámci dobrodružného odpočinkového čtení docela zábavný kus. Není to román, na který budete myslet po jeho dočtení ještě dlouhé dny či týdny, ale můžete u něj na chvíli vypnout a pobavit se.

Vydal: Triton, 2024
Překlad: Miroslava Polová
Počet stran: 336