Bitevní mág přilétá na dračím hřbetě bojovat za osud lidstva

Klasická hrdinská fantasy je subžánr, který dneska zrovna nefrčí. Záchrana světa je něco, co je ve fantastice už dlouho za zenitem. Proto staromilce vždy potěší, když se někdo nebojí vstoupit znovu do těchto dávno prozkoumaných míst a trochu tam omést pomyslné pavučiny a prach.

Falco Danté nikdy nepřál nikomu nic zlého. Chtěl jen vidět draka. Doufal, že pak pochopí, co se přihodilo jeho otci, kterého všichni považují za zrádce, protože se zastal svého šíleného draka a odmítl ho zabít. Jenže boj proti temným sílám ohrožujícím celý svět si nakonec může vyžádat i někoho tak churavého a neduživého, jako je Falco. Mladík dostane šanci pochopit mnohá tajemství, odhalit krutou pravdu, napravit své chyby a očistit nejen své jméno.

Bitevní mág je ta nejklasičtější fantasy z nejklasičtějších fantasy, na jakou můžete narazit. Obsahuje vše, co od takového příběhu očekáváte: super kladné hrdiny, super zlé záporáky, čestné rytíře, tragickou lásku, epické bitvy, oběti, tuny patosu a draky! Peter A. Flannery vsadil na osvědčenou klasiku a vyšlo mu to. Víceméně.

Flannery pracuje se stále oblíbenými klišé, která ani nepotřeboval příliš inovovat. Vystačil si s vypravěčským umem a smyslem pro detail. Jeho vyprávění plyne kupředu jen pomalu, protože se soustředí na velké množství drobností, které činí příběh uvěřitelným a velice propracovaným. Díky tomu máte pocit, že jeho svět na vás dýchá a všechny postavy jsou živé a realistické. I když je většina hrdinů archetypálních, autor je zvládl napsat tak, že jsou sympatičtí a čas od času dokážou překvapit. Dokonce tu funguje i patos, což vždy potěší. K tomuto typu hrdinské fantasy patos neodmyslitelně patří, ale vyvážit, co ještě působí heroicky a tragicky, a co už je přitažené za vlasy a někdy vyloženě k smíchu, chce zkušenost a značný um. Peter A. Flannery to dokázal vybalancovat a jeho knize to přidává plusové body.

Co je tedy tím, co tak úplně nevyšlo? Dynamika příběhu. Bitevní mág se čte velice dobře, navzdory množství detailů a tomu, že rozjezd byl trochu pomalejší (kniha má ovšem bezmála osm set stran, takže se to dá snadno odpustit). Budete otáčet stránku za stránkou a najednou zjistíte, že jste v polovině… a pak jste najednou před koncem. A tempo příběhu je pořád stejné. Gradace děje a emocionální křivka tu nefungují příliš dobře. Kniha plyne stále kupředu, bez zádrhelů, ale ze samotného tempa vyprávění nemáte pocit, že se blížíte k dějovému zvratu nebo k závěru příběhu. Samo o sobě to čtenářskému zážitku vyloženě neubírá, ale kdyby s dynamikou Peter A. Flannery pracoval o něco lépe, knihu by to pozvedlo zase o něco výš.

Největší slabinou Bitevního mága je tak paradoxně to, že působí jako kombinace Dragon Age a Tetovaného. Inspirace z knih Petera V. Bretta je zřejmá, co se týče fungování a hierarchie démonů, což tolik nevadí. V případě inspirace z Dragon Age jde ovšem o mytologii a jisté zákonitosti, které jsou pro tuhle herní legendu typické. Přeci jen armáda Posedlých, s nimiž se dá bojovat, jen dokud v jejich čele nestojí démon, kterého dokáže porazit pouze bitevní mág, což je přeživší posednutí, trpící nočními můrami s výjevy z pekla… zavání výrazně něčím víc než jen inspirací. Změna názvosloví na skutečnosti nic nemění. Pokud však s Dragon Age nemáte zkušenost, tuto podobnost tam neuvidíte a místo toho dostane vcelku propracovaný systém fungování zlounů.

Bitevní mág má sice mezery a Peter A. Flannery má prostor pro autorský růst, přesto je tenhle opus poctou klasické fantasy a ukázkou toho, že se i tenhle překonaný (ač to nerada přiznávám) subžánr dá napsat tak, aby oslovil současné čtenáře.

Vydal: Triton, 2020
Překlad: Miroslava Polová
Počet stran: 792