Decimus Fate se musí postarat o talisman snů

V roce 2020 u nás vcelku zazářil Peter A. Flannery se svým bezmála osmisetstránkovým románem Bitevní mág. V letošním roce se nakladatelství Triton rozhodlo dát šanci i autorově relativní novince – sérii s názvem Decimus Fate.

Decimus Fate má za sebou hříšnou minulost, před níž se snaží více či méně úspěšně utíkat. Ačkoliv těžko to nazvat útěkem, když žije stále v jednom městě… Snaží se napravovat své dávné chyby a pomáhat potřebným. Když ho požádají o pomoc mniši z nedalekého kláštera, neváhá proto ani okamžik. Shodou okolností má s těmito mnichy úzké vztahy i bývalý lovec démonů, nyní si říkající Tutor. Tutor i Decimus vědí jeden o druhém celou řadu informací, které ostatním nejsou běžně známé a rozhodně nepřispívají ke vzájemné důvěře. Jenže ta je nezbytná, pokud chtějí mnichům pomoct a zároveň se vyhnout problémům, které na ně číhají.

Po výpravném a obsáhlém fantasy debutu Bitevní mág se pustil Peter A. Flannery do kratších a epizodnějších příběhů, za jejichž protagonisty si vybral dnes tak populární rozporuplné postavy. Jednak čaroděje, který nepoužívá magii, aby napravil vlastní chyby, jednak lovce démonů, který už z osobních důvodů démony neloví. Nutno podotknout, že kratší formát jako by autorovi seděl o něco lépe – vzhledem k tomu, že je příběh jednoduchý a není tu nijak záludný worldbuilding ani pravidla magie, nezabředl Flannery do takové popisnosti jako v případě Bitevního mága. Díky tomu text plyne mnohem snáz a je stravitelnější. V tomto směru je vidět, že se Flannery autorsky posunul – práce s dynamikou vyprávění je mnohem lepší. Neposunul se ale bohužel v tom, že některé dialogy a vlivem toho i celé scény působí naivně.

Kombinací jisté naivity a jednoduchosti děje tak ve výsledku kniha vypadá, jako by byla určena mladším čtenářům, než jak tomu ve skutečnosti je. Decimus Fate a talisman snů je totiž beze sporu příběhem pro dospělé – vlivem autorova slohu a pojetí vyprávění je ale přístupný i mladším čtenářům a mohl by sloužit jako dobrý most mezi young adult literaturou a dospělou fantasy.

Decimus Fate a talisman snů je na první pohled dobrodružným příběhem o tom, jak se hlavní hrdina snaží vypořádat s minulostí a jak mu jeho dřívější skutky neustále hází klacky pod nohy. Zároveň je ale zřejmé, že to je příběh o počátku přátelství, které pak v průběhu série bude mít zásadní roli. Hlavní postavy autor načrtl poměrně zajímavě – zatím nezabíhal do detailů a nechává si některé karty pro další díly, ale prozatím se zdá jasné, jakým směrem se hodlá ve vývoji jednotlivých postav vydat. Celkově to s jejich množstvím vzhledem k rozsahu knihy autor nepřehání a text je díky tomu přehledný, ačkoliv nestojí jen na ústřední dvojici.

Děj je přímočarý, ale pořád dostatečně zajímavý, aby se dal označit za oddechovou jednohubku, která neurazí. Flannery hází různé narážky a střípky informací, až to občas vypadá, jako by hodlal do tohoto nového světa nacpat všechno možné (máme tu démony, čaroděje, alchymisty, víly a skřítky… a kdovíco ještě), ale zatím mu to docela funguje.

S Decimem Fatem Peter A. Flannery aspiruje na vytvoření rychle ubíhající „nekonečné“ série ve stylu urban fantasy, které na našem trhu potkáváme celkem často. Akorát v tomto případě by to byla klasická fantasy spíš ve stylu Jestřába & Rybářky. Jestli to tak dopadne, ukáže ale až čas – druhý díl vyšel v originále v roce 2021 a o dalším svazku ze série zatím nikde není žádná zpráva… Našlápnuto má ale Flannery celkem slušně.

Vydal: Triton, 2023
Překlad: Miroslava Polová
Počet stran: 320