Holly Blacková: Ukradený dědic

V nové dilogii Ukradený dědic se Holly Blacková vrátila do světa Elfhame a zaměřila se na osudy prince Doubka a bývalé královny dvora Ostrých zubů Suren.

Od Hadí bitvy uplynulo osm let, ale situace v Elfhame nikdy nevydrží v klidu příliš dlouho. Lady Nora se znovu zmocnila pevnosti Ledová jehla a pomocí prastaré relikvie začíná budovat monstrózní vojsko připravené ji poslouchat na slovo. Ráda by se pomstila za svá příkoří Nejvyššímu králi a královně, ale nejprve musí upevnit vlastní pozici a eliminovat všechna možná nebezpečí. Jedním z nich je i její dcera Suren, která pokud vysloví příkaz, Nora ji musí poslechnout na slovo. Nebylo tomu tak ale vždycky. Suren si v kruté péči své matky hodně vytrpěla, a i proto se rozhodla už před dávnou dobou ze Země víl odejít. Žije mezi lidmi, skrývá se v lesích, živí se všelijak a věří, že na ni snad už všichni zapomněli.

V tom se ale plete. Jednoho dne ji najde stará čarodějnice a služebná její matky Bogdana. A při útěku před ní Suren narazí také na mladého elfhamského prince. Doubek společně s rytířem Tiernanem a Hyacintem, věrným služebníkem Doubkova otce Madoca, Suren ochrání a zároveň ji poprosí o pomoc. Chystá se na výpravu na sever, kde chce zastavit lady Noru. Ale bez pomoci někoho, kdo ji dokáže ovládat, se mu to nemůže podařit. Suren přirozeně váhá. S Doubkem se sice znali jako děti, ale může mu důvěřovat nyní, když z něj vyrostl někdo tak okouzlující a manipulativní? Pokud bude souhlasit, znamená to pro ni také nutnost postavit se znovu všemu špatnému, co chtěla nechat dávno za sebou.

Ukradený dědic navazuje na předchozí autorčinu úspěšnou trilogii Krutý princ zasazenou do stejného světa. Pokud ale čtenáři očekávají, že v románu budou hrát větší roli hrdinové předchozích knih, budou zklamaní. Jude a Cardan jsou několikrát zmíněni, ale sami zde nevystupují. Nikoho by to od čtení ale rozhodně odradit nemělo.

Příběh Doubka a Suren se čte jako temná pohádka. Jedná se v podstatě o jednu dlouhou výpravu plnou překážek, zvratů, tajemství a nejrůznějších překvapení. Vyprávění se rozbíhá trochu pomaleji, kapitoly jsou možná nezvykle dlouhé a je v nich někdy až příliš vysvětlovacích pasáží vztahujících se k minulosti Suren. Hlavní postavou a vypravěčkou je právě Suren, do které je jednoduché se vcítit. Není možné než obdivovat její odvahu a vytrvalost, zvlášť s přihlédnutím k tragédiím, které prožila.

Doubek naopak zůstává stále z velké části záhadou, enigmatickým princem, který své skutečné záměry a myšlenky skrývá za celou řadou nenucených úsměvů a zdánlivou bezstarostností. Vzájemný vztah Doubka a Suren pozvolna přechází z opatrného spojenectví až ke křehkému přátelství. Zatím nejde o žádnou plnohodnotnou romanci, přestože tu náznaky jistě jsou. Oba dva mají vzájemně výbornou dynamiku a bude zajímavé sledovat, jakým způsobem se jejich osudy budou vyvíjet dál, zvlášť s přihlédnutím ke konci knihy, který se autorce opět povedl napsat na výbornou.

Ukradený dědic se čte velice snadno, dokáže upoutat pozornost a vtáhnout do děje. Román má trochu jiný, vážnější tón, nese se ale v podobném duchu jako Krutý princ a svět Elfhame je v něm opět vykreslen neuvěřitelně barvitě a čarovně. Žádná jiná autorka zkrátka nedokáže podat všechnu tu krásu, nebezpečnost i ošklivost víl a nejrůznějších dalších fantaskních stvoření tak dobře jako Holly Blacková.

Vydalo: CooBoo, 2023
Originální název: The Stolen Heir
Překlad: Petra Badalec