Holly Blacková: Krutý princ

Holly Blacková se vrací do říše víl ve velkém stylu a nabízí v prvním dílu nové fantasy trilogie příběh o dívce přinucené vyrůstat v nemilosrdném světě, kde i ten nejobyčejnější čin může mít nedozírné a smrtící následky.

Až do sedmi let vyrůstala Jude jako obyčejná dívka v milující rodině. Jenže pak nastal den, kdy přišla při krveprolití naráz o oba rodiče a osud jí tím uštědřil první krutou ránu. A od té doby ji nepřestal zkoušet. Jude byla spolu se svým dvojčetem Taryn a starší nevlastní sestrou Vivienne unesena do světa víl, kde vyrůstá sice v honosném a nádherném sídle, ale v nezáviděníhodném postavení. Pro své okolí totiž už navždycky bude „jen“ slabým člověkem a vítaným cílem šikany a posměšků. A nic se na tom nezmění ani po deseti letech, kdy je spolu s Taryn stále považována za cizí element.

Mezi její nejvytrvalejší pronásledovatele bezpochyby patří Cardan, nejmladší syn Nejvyššího krále, který umí moc dobře zneužívat svého postavení a je přesně tak arogantní, sobecký a promyšleně krutý, jak se na někoho se šlechtickou vílí krví sluší. Sestry se proti jeho útokům i ústrkům ostatních naučily bránit každá po svém. Pro Taryn představuje přizpůsobení se a hraní podle pravidel tu nejbezpečnější cestu k přežití. Starší Vivi to má zásluhou svého polovičního původu přeci jen snazší, ale zase netouží po ničem jiném než se dostat zpět do lidského světa a nechat magickou zemi víl daleko za sebou. A Jude? Ta má dost toho, jak ji všichni kolem považují za něco slabého, s čím si mohou zahrávat podle libosti.

Není hloupá, má odhodlání a hlavně se neštítí ničeho, aby dosáhla svého. A možná teď bude mít i skutečnou šanci se prosadit. Nejvyšší král, vládnoucí rozsáhlé říši po staletí, se totiž chystá odstoupit a přenechat vládu jednomu ze svých šesti potomků. A nemusí to být zákonitě jeho nejstarší dítě, které usedne na trůn. Přesně podle předpokladů se zákulisní kola dvorské politiky začínají točit na plné obrátky a ambiciózní dívku si vyhlédne princ Dain, jinak mistrovský manipulátor sám o sobě, aby z ní udělal špeha. V případě, že se osvědčí, má Jude možnost získat místo u dvora i vysněné postavení. Je ale skutečně připravena na všechny úskoky a lsti, se kterými si bude muset poradit?

Ke knize jsem zpočátku přistupovala s velkou rezervou, tematicky podobných YA fantasy vychází poslední dobou celá řada a nebyla jsem si jistá, s čím novým by mohla Holly Blacková přijít. Na papíře vypadala zápletka poměrně šablonovitě a ani samotný název Krutý princ nevzbuzoval právě velká očekávání. Hned úvodní scéna ale naznačila, že tady půjde o něco trochu jiného a příběh nepojede v zajetých kolejích. Jistě, některé aspekty vyprávění tady jsou lehce naivní a předvídatelné, ale kniha zůstává primárně určena young adult čtenářům a určité věci k tomuto žánru zkrátka patří. Už dlouho jsem ovšem neměla šanci číst něco tak napínavého a plného zvratů, konspirací a pletichaření. Až do poslední chvíle čtenář hádá, kdo nakonec celou situaci ovládne a vyjde z ní jako vítěz. A pak je tu ten neuvěřitelný konec.

Příběh sice po výborném úvodu relativně zvolní, pomalejší tempo dá ale vyniknout propracovanosti celé země víl, kde se odehrává většina děje. Autorka pracuje s tradičními motivy (očarované jídlo, smrtící tance), ale přidává k nim velké množství originálních detailů – a čtení tak rozhodně nenudí. Velkou zásluhu na tom mají i výborně napsané postavy. Holly Blacková má na vytvoření zajímavých hlavních, ale i vedlejší postav talent. Snad to má i něco společného s tím, že se v Krutém princi nevyskytují žádní zcela kladní hrdinové. Každý si zde projde obrovskou proměnou, vazby mezi jednotlivci jsou složité a komplexní, a dokonce se zde mihnou i někteří staří známí z autorčiných předchozích děl (Nejtemnější část lesa, Daň peklu), ale nikoho z nich si není možné úplně oblíbit.

A v tom právě spočívá zvláštní kouzlo knihy. Nic zde není černobílé, všichni jsou nedokonalí, chybují, skrývají děsivá tajemství a nesmí se jim věřit. Ve středu pozornosti stojí přirozeně Jude s Cardanem. Jejich vztah zůstává nesmírně komplikovaný a jen zvolna se přesouvá od naprosté nenávisti až k vynucenému spojenectví s náznakem romantiky. Krutý princ ale rozhodně není romantickým vyprávěním, stejně jako to není příběh o nějaké záchraně světa se šťastným koncem. Jude chce zkrátka pouze přežít. Troufám si říct, že jde o autorčinu zatím nejlepší knihu.

Originální název: The Cruel Prince
Vydalo: CooBoo, listopad 2018
Překlad: Radka Kolebáčová