Holly Blacková: Královna ničeho (Férská sága 3)

Po šokujícím konci, který s sebou přinesl předchozí díl Podlý král, se čtenáři dočkali pokračování s názvem Královna ničeho, netrpělivě očekávaného završení trilogie Holly Blackové zasazené do čarovného a nebezpečného světa víl.

Jude Duartová se ocitla v nelehké pozici. Zásluhou vlastní odvahy, cílevědomosti a ochoty riskovat sice získala na smrtelnici nevídané postavení a stala se právoplatnou Nejvyšší královnou Elfhame, zároveň ji však krátce nato Cardan nemilosrdně odsoudil do exilu a ona se tak ocitla zpátky ve světě lidí. Nebyla by to Jude, kdyby se s celou situací nesnažila poprat po svém, bydlení se sestrou Vivi, trénink malého brášky Doubka a sem tam nájemné práce, které sotva stačí na to, aby nějak vyžila, ji ale zdaleka nedokážou zbavit přetrvávající zlosti a ublíženosti z tak nehorázné zrady.

Není divu, že Jude při první příležitosti neváhá a přistoupí na nebezpečný plán své sestry dvojčete Taryn. Najde si tak znovu cestu do vytoužené Země víl, jenže situace tady se mezitím stačila výrazně proměnit. Její adoptivní otec Madoc se nemíní vzdát šance na ukořistění trůnu a válka je nyní již na spadnutí. Jude se tak okamžitě znovu zaplétá do kolotoče spletitých plánů, zrady a smrtící vílí politiky.

Holly Blacková před sebou měla tentokrát hodně složitý úkol – pokusit se přijít se zakončením trilogie, které by uspokojilo fanoušky a zároveň se vyrovnalo vysoko nastavené laťce z předchozích dílů. V Královně ničeho proto neztrácí čas a nasazuje hned od počátku nemilosrdné tempo. Příběh se po celou dobu vyprávění posouvá rychle kupředu, neustále se něco děje a stránky přímo ubíhají před očima.

Autorka navíc stále kouzlí se slovy a její vykreslení bohatého, ale i zrádného světa víl patří k těm nejnápaditějším ve fantasy žánru. Středobod knihy potom tvoří především vztahy mezi postavami. Více než dříve se řeší láska a její rozdílné podoby. V popředí zůstávají jako ústřední romantická dvojice Jude s Cardanem, ale překvapivě významnou roli zde hraje i Madoc zastávající pozici protivníka i otcovské figury zároveň.

Ostatní postavy již naneštěstí tolik prostoru nedostávají. Potěší sice drobné cameo hrdinů z jedné z autorčiných předchozích knih Nejtemnější část lesa (v této souvislosti zamrzí překladatelská chyba, kdy je o postavě Bena opakovaně hovořeno ve špatném rodě), osudy mnoha dalších postav ovšem zůstávají v mnoha případech pouze v rychlosti načrtnuté. Závěrečná část knihy potom přináší uspokojivý, ale nepříliš překvapivý a odvážný konec. Je škoda, že se autorka nerozhodla do Královny ničeho začlenit více komplikovanějších zvratů a zakončit ji podobně neočekávaně, jako se jí to podařilo u předchozích dílů, i když v rámci žánru je takové rozhodnutí asi pochopitelné.

Přes až příliš snadné rozuzlení a lehce uspěchané zakončení představuje Královna ničeho hodně povedený závěr výborné YA trilogie, která sice celkově nepřišla s ničím příliš novým a převratným, ale svojí atmosférou, strhujícím dějem a ústřední romantickou linkou si získala zaslouženou pozornost a nadšené reakce od čtenářů. Zbývá jenom doufat, že se nejedná o poslední návštěvu v Zemi víl a dočkáme se také vydání chystané novely z Cardanova pohledu.

Originální název: The Queen of Nothing
Nakladatelství: CooBoo, 2020
Překlad: Radka Kolebáčová