Holly Black: Kniha noci

Kniha noci je temná urban fantasy plná stínové magie a podvodů od Holly Black, autorky Krutého prince.

Charlie Hallová se ve svých osmadvaceti letech zoufale snaží poučit z předchozích chyb a držet se co možná nejvíc při zemi. Pracuje jako barmanka, žije s mladší sestrou Posey, kterou by ráda dostala na vysokou, a s přítelem Vincem, jenž sice nemá stín (a možná ani duši), ale za to platí svoji polovinu nájmu a nejsou s ním problémy. A že si Charlie problémů užila až dost. Jenže jednou zlodějka, vždycky zlodějka. I když se Charlie upřímně snaží, nedokáže ani teď docela uniknout ze světa podvodníků, ve kterém od malička vyrůstala. Zvlášť když se její zapadlý kout Spojených států v posledních letech stal střediskem stínové magie.

Svět Knihy noci se hodně podobá tomu našemu. Před nějakou dobou v něm ale až dosud skrytí kouzelníci vyšli na veřejnost a představili všem své schopnosti manipulovat stíny. Stínaři se dělí do několika kategorií a dokážou stíny urychlovat a provádět s nimi různé věci. Manipulují s jejich tvarem, posílají je proti nepřátelům, nebo s nimi dokonce dokážou člověka posednout. To všechno s sebou ale pro ně nese obrovské nebezpečí – stín musí krmit vlastní silou a krví, což v mnoha případech nekončí dobře. Kromě toho umí také upravovat stíny ostatních lidí a právě stínové alterace nyní představují rychle se rozvíjející byznys. Touží po nich každý, od celebrit po vlivné byznysmany.

Charlie se může snažit, jak chce, ale nedokáže popřít, že půlku svého života strávila prací pro stínaře. Nejčastěji pro ně kradla staré grimoáry a jako na potvoru je zrovna o jednu takovou knihu plnou tajemství teď obrovský zájem. Charlie si nemůže pomoct, aby se do celé záležitosti nezapletla. Jenže než se stihne pořádně rozkoukat, začnou kolem ní umírat lidé. A najednou nemá na výběr, zbývá jí jen snažit se přechytračit všechny kolem a přežít.

Holly Black patří dlouhodobě mezi moje oblíbené spisovatelky, byla jsem proto skutečně zvědavá, s čím přijde ve svém prvním románu určeném pro dospělé čtenáře. Kniha noci se ve své podstatě od jejích předchozích YA děl příliš neliší. Nic v ní není černobílé, vystupují zde komplikované postavy s ještě komplikovanějšími vzájemnými vztahy a temnou minulostí. Řeší se tu mocenské hry, rodinné vazby a vážná témata zneužívání a vyrovnávání se s traumaty, to všechno na pozadí promyšleného světa, do kterého je radost se ponořit. Svět Knihy noci není možná tak barvitý jako ten v autorčiných příbězích o vílách, ale působí realisticky a v tomhle smyslu opravdu dospěle.

V Knize noci je možná o kapku víc explicitního násilí a v příběhu se klade o poznání menší důraz na romantickou linku hlavní protagonistky, jinak ovšem dostanou čtenáři i tady přesně to, co od Holly Black čekají. Román však zpočátku vyžaduje trochu trpělivosti. Vše je vyprávěno ve třetí osobě a zvláště v první polovině dochází často ke střídání dvou časových rovin. Kapitoly v přítomnosti se prolínají s těmi, které poodkrývají důležité události z minulosti. Hlavní dějová linie tím sice netrpí, ale příběh má trochu pomalejší rozjezd. Koncept stínové magie navíc zní na papíře opravdu skvěle, ve výsledku by mu však slušelo trochu podrobnější vysvětlení.

Celkově si ale Knihu noci nemůžu vynachválit. Je mi trochu záhadou, proč jsou na ni obecně spíše negativní recenze. Charlie Hallová se s přehledem může zařadit mezi ty nejlepší urban fantasy protagonistky. Od samého začátku je chytrá, vtipná a sympaticky nedokonalá. Její síla spočívá hlavně v manipulacích a promyšlených plánech. Sama nemá žádné speciální schopnosti, v přímých konfliktech se spoléhá více na svůj jazyk než na schopnost někomu jednu vrazit. Dělá ji to na jednu stranu zranitelnou, ale zároveň není pochyb o tom, že se z každé situace dokáže dostat už jen vlastní vynalézavostí a neústupností. Vince potom slouží jako v mnoha ohledech její protiklad a jeho tajuplnost zůstává po celou dobu strašně lákavá.

Z mého pohledu jde o dobrý start plánované dilogie. Má sice pomalejší tempo, v závěru ale skvěle graduje a je zde i několik hodně povedených zvratů. Svými tajemnými magickými společnostmi, záhadami a komplikovanou hlavní hrdinkou se navíc poměrně hodně podobá Devátému spolku od Leigh Bardugo. Pokud je vám tenhle druh fantasy blízký, určitě dejte Knize noci šanci.

Původní název: Book of Night
Vydalo: CooBoo, 2022
Překlad: Petra Badalec