Kevin Hearne: Gaiin štít

Literární recenze / 31.5.2015 /

Ojedinělá sbírka povídek a novel ze světa Kronik železného druida, které odhalují dobrodružné, zábavné a hlavně dosud neznámé kapitoly ze života Attika O’Sullivana, posledního z prastarých keltských ochránců Matky Země.
Hearne-Gaia

Atticus se za více než dva tisíce let svého komplikovaného života naučil vážit klidu. Tichou existenci v městě Tempe v Arizoně si tudíž cení nade vše. Vlastní okultní knihkupectví, snaží se splynout s okolím a nepřitahovat k sobě zbytečnou pozornost pomstychtivých bohů. Problémem je, že bohové, bohyně a ostatní mytická stvoření mají sklon ignorovat Attikovo inkognito a zatahovat ho do svých nekalých záležitostí. Věci se pak obvykle rychle vymykají kontrole a jenom magické schopnosti, dlouholetý výcvik a ostrá mysl ho uchrání od pořádně velkých potíží. A právě o několika z těchto (nedobrovolných) střetnutí podává svědectví tato povídková sbírka.

Gaiin štít obsahuje celkem pět krátkých povídek a dvě novely, které vychází poprvé v rámci jedné souborné kolekce ve světové premiéře právě v České republice. Před každým příběhem je navíc umístěna autorem sepsaná krátká předmluva, ta jednak uvádí čtenáře do děje a jednak pomáhá určit, kam v celé časové ose série povídku zařadit. Kromě druhé novely Dva krkavci a jedna vrána, jež představuje prequel k ději páté knihy, ale není znalost dosud vydaných knih nutná a povídky si lze užít jen tak samy o sobě.

A na co se můžeme těšit? Nechybí keltská, egyptská ani severská mytologie. Na skok se podíváme do křesťanských legend i do pekla, seznámíme se s čarodějkami a elementály, nahlédneme pod pokličku pradávných kultů a samozřejmě neschází ani hezká řádka nadpřirozených stvoření v čele s démony, ghúly a gnómy. Attika při tom všem zpravidla doprovází jeho učnice Granuaile a především jeho věrný a všemi oblíbený společník vlkodav Oberon.

Grimoár jehněčího

Novela odehrávající se čtyři roky před první knihou Prohnaný. Atticus se s Oberonem vydává na epickou dobrodružnou výpravu do Egypta poté, co mu jeho zákazník, z něhož se vyklube uctívač krvavého kultu, ukradne grimoár, který zdánlivě obsahuje pouze docela nevinné recepty na úpravu jehněčího.

Klan Rathskellerovců

Krátká povídka zasazená do Tempe v Arizoně deset měsíců před událostmi první knihy. Atticus a Oberon se rozhodnou nasát vánoční atmosféru (v Oberovoně případě ulovit nějakou tu klobásu) a navštíví místní obchodní centrum. Nikdy by je nenapadlo, že přitom překazí plány pár členům keltského panteonu, gnómům a nenávistnému koboldovi.

Odpoutaný Kaibab

Další krátký příběh, ve kterém se Atticus spolu s Oberonem vypraví lovit na náhorní plošinu do okolí Grand Canyonu. Při náhodné zastávce přitom natrefí na malý konvent čarodějek, které Attikovi hned přijdou podezřelé. A jak už to tak bývá, instinkty druida bývají přesné a neměly by se podceňovat.

Zkouška odvahy

Příběh vyprávěný z pohledu Attikovy učnice Granuaile MacTiernan, která se v době událostí třetí knihy Praštěný musí postarat o Oberona a sama přitom postoupit ve svém studiu. Pomoc elementálovi ale nebude jediným úkolem, který na ni při osamělé cestě čeká.

Dva krkavci a jedna vrána

Novela zasazená do doby asi šesti let po událostech čtvrtého dílu Napálený. Atticus má v důsledku boje poškozené svoje drahocenné tetování a keltská bohyně smrti Mórrígan mu nabídne pomoc s rituálem na jeho opravu. Taková nabídka se neodmítá, Atticus ovšem netuší, že v tomto případně půjde o mnohem víc než pouze o ozdravný obřad. Dočká se k totiž i jednoho docela nečekaného setkání na nejvyšší úrovni přímo v Oslu.

Démonický vyvolávač z Pšeničné ulice

Těsně po událostech předchozí novely Atticus při návštěvě poutě v domovském městě Granuaile spolu s ní a Oberonem narazí na podivnou atrakci, se kterou nebude všechno tak úplně, jak má být. Povídka původně psaná pro antologii příběhů z cirkusového prostředí mimo jiné prozradí i to, proč se Atticus tolik bojí Kansasu.

Záhubná kaple

Příběh z dávné minulosti, který Atticus vypráví jednoho večera u ohně. Granuaile a Oberon tak dostanou příležitost odhalit nejen způsob, jak jejich přítel přišel k železnému druidskému amuletu, ale dozví se i pravdu o výpravě za Svatým grálem, která se však v keltském podání odehrála o poznání jinak, než jak nám dnes tvrdí pozdější křesťanská verze.

Celkově je Gaiin štít výborná kolekce, která odhaluje dosud nepoznané střípky z Attikovy minulosti a nabídne malou ochutnávku i z toho, co jej teprve čeká. Jde o poměrně různorodý materiál jako už tradičně čerpající z mnoha legend a mýtů. Kevin Hearne jim ale zároveň obratně vdechuje nový život a dovede přitom zachovat i spád a napětí příběhu. Příjemné, odpočinkové, rychlé čtení, které pobaví a potěší nejen fanoušky série.

Vydal: Laser-books; 2015