Hořící říše – s kyjevskými bohatýry proti Chazarům

Kyjevští bohatýři budou muset vybojovat nejednu bitvu, ale kvůli démonům a traumatům, která si nesou ve svých duších, to zdaleka nebudou jen souboje meče proti meči.

Čtenářům trilogie Bohatýr by se mohlo zdát, že je šálí zrak. Trilogie, která vyšla v letech 2006–2008 v nakladatelství Wales, obsahovala tituly Ocelové žezlo, Dračí carevna a Bílá věž. Tak jakápak Hořící říše? Tehdy z různých důvodů vyšel třetí svazek jako šest set stran tlustá bichle. Pro slovenské vydání tedy Juraj Červenák celý cyklus přepracoval a Bílou věž rozdělil do dvou svazků. Právě pro toto nové vydání byly přepsány popisy, z části také historické pozadí příběhu a v některých pasážích autor napsal dialogy zcela nově.

Z těchto důvodů se cyklus Bohatýr i v českém vydání dočkal rozdělení na čtyři svazky. Dějově se však jedná o totožné cykly. Knihy se dočkaly nejen nového překladu Roberta Pilcha, dodatků včetně informací o historických postavách, dobových zeměpisných názvech, mytologických postavách a bytostech či o dalších pojmech, ale také pěkné mapky, a především krásné obálky s ilustrací Michala Ivana.

„Zakopejte svoje zlato a schovejte ženy a děti, plémě chazarské. Už brzy zaplatíte za všechny zrady a zákeřnosti, které jste podnikli proti Kyjevu! Dýchám vám na krk a brzy se do něj zakousnu.“ (str. 26)

Kyjevské bohatýry jsme opustili na konci jejich vítězného tažení proti zrádnému Tugarinovi. Koščejovi se konečně podařilo spojit dračí šupiny v jeden celek, kdysi oblíbený člen bohatýrské družiny se díky tomu změnil v někoho, kdo sice disponuje nesmírnou mocí, ale s kým není radno cestovat. Navíc po dlouhé zimě, v níž tělo i mysl chátrá, není družina v nejlepším stavu. Ilja se potácí na prahu deliria, neboť svůj žal utápí celé dlouhé dny v medovině. Přesto se družina musí připojit k Svjatoslavovu vojsku, které vyrazilo na pochod, aby dobilo a z kořenů vyvrátilo Chazarskou říši. Cesta do Bolgaru a vzdálených jižních zemí je dlouhá a nebezpečná. Proto již značně prořídlá družina bohatýrů znovu spojí síly s Einarem Sigmarssonem. Ale ani tohle spojenectví není bez kazu.

Až teď se z nich stane skutečná družina. Ne ta divoká smečka, jakou byli předtím. Bohatýři často žvanili o svornosti, jenže ve skutečnosti jim byla cizí. Drakkary prořezávaly hladinu Itylu, mířily k Bolgaru a Koščej se sám pro sebe potutelně usmíval. (str. 70)

Hořící říši se uzavírá osud dívky Dinary, jež byla jediným Iljovým pojítkem s minulostí, ale autor přivádí na scénu nové postavy a dává čtenáři možnost vidět konflikt mezi Kyjevem a Chazarskou říší nově i z pohledu někoho jiného než pouze členů bohatýrské družiny. Především alanská princezna Semira vnáší do příběhu plného mužského potu a krve svěží závan. Dívka vnímá Kyjevany jako zosobnění nespravedlivého útlaku, v jejích očích jsou pouhými nájezdníky. Díky ní můžeme vidět hrdinský epos o hrdinech v blyštivé zbroji z pohledu oběti jejich spanilé jízdy.

„Jenže ty nejsi žádný novodobý Alexandr, i když si to očividně myslíš,“ přerušil ho Sveneld ostře. Nikomu neuniklo, jak při tom Svjatoslavovi škublo v obličeji. (str. 117)

Stejně tolik prostoru jako princezna dostává ovšem i kníže Svjatoslav. Také on si začíná uvědomovat, že zvěrstva, která páchá jeho armáda, už přesahují hranice lidskosti. I tím je Červenákův román aktuální, protože válka, válka se totiž nikdy nemění.

Hořící říše ovšem není žádnou protiválečnou agitkou, jde o plnokrevný dobrodružný příběh, který potěší každého fanouška kvalitní fantastiky.

Vydalo: Argo, 2023
Překlad: Robert Pilch