Crota – nepředstavitelná noční můra všech kryptozoologů

Lidstvo neustále trápí nedostatek odpovědí na to, jak skutečně vypadal život na Zemi v období před příchodem člověka. O to víc, že přes všechny oficiální odpovědi to nikdo neviděl vlastníma očima. Ovšem kdyby tu ta možnost byla, líbilo by se člověku to, co by viděl? A přežil by, aby o tom mohl vyprávět?

V poklidném městečku Logan, obklopeném hustými lesy národního parku, se začnou dít opravdu hrůzostrašné věci. V noci jsou nalezena bestiálně znetvořená těla, čímž začíná nelehké vyšetřování šerifa Williama „Skipa“ Hardinga. To jej zavede až na místa do té chvíle nepředstavitelná, donutí ho pochybovat o všem, co se naučil ve škole a v co až do té doby sám věřil. Naštěstí není odsouzen projít tuto svou iniciační pouť sám.

Na pomoc mu stezka přivede indiánského šamana a správce parku Jaye Little Hawka, který mu navíc pomůže přijmout svůj indiánský původ, jenž si v sobě nese po babičce. Spolu s přibývajícími znetvořenými mrtvolami zvířat a lidí se blíží i vyústění jejich lovecké cesty, jejímž cílem je zastavení a zabití monstra z pradávných časů.

Americký spisovatel indiánského původu Owl Goingback se českým čtenářům představil již knihou Běsnění kojota (Golden Dog; 2021). V příbězích hojně využívá prvků indiánské mytologie, které dokonce staví jako prioritní pro vyprávění. Proto se zde taky čtenář setká s šamanskou magií, mytickými, duchovními a nadpřirozenými bytostmi, reálně zasazenými do vyprávění.

Pomocí živého vykreslení charakterů a motivací jednotlivých postav se čtenář dostane do dobrodružného vyprávění jakoby z dávných dob, kdy se hrdinové po poradě s duchy předků a vyzbrojeni magickými zbraněmi vydávají na lov krvelačné bestie. Není totiž jiné možnosti než být těmi posledními a zabít ji, čímž ukončí dlouhý příběh v řadě všech těch, kteří se o to pokusili před nimi, neuspěli a zemřeli.

Owl Goingback v románu Crota vsadil na krvavé vraždící, navíc nebezpečně inteligentní monstrum z dávné minulosti, datující se ještě před příchodem člověka. Jeho identitu autor odhaluje velice záhy, tudíž čtenáři sebere možnost strachu z neznámého. S touto situací si ale nakonec poradí více než obstojně. Díky vidění světa způsobem svého lidu vytváří z čistě krvavého zvířecího hororu něco daleko zajímavějšího. A čtenář má to velké štěstí, že může být svědkem vyprávění tohoto epického příběhu.

Vydal: Golden Dog, 2023
Původní název: Crota (1996)
Překlad: Martin Štefko