Netvora 6 – porušené sliby přinášejí jen neštěstí

Letošní srpen je zatím dost deštivý – takové dny jsou ideální k tomu, aby si člověk zalezl pod deku a pustil se do čtení. Svou ponurou atmosférou šestý díl série Netvora vyloženě vybízí k tomu, abyste sáhli zrovna po něm.

Maika Půlvlčice se rozhodla zkusit věci řešit po dobrém. Tedy po dobrém na poměry války mezi Federací a arkaniky. Chtěla být tentokrát milosrdná a nápomocná, jenže svět na její dřívější krutosti nezapomněl. A nezapomněl ani na to, jakou mocí Maika vládne a jakou hrozbu to představuje. Obzvlášť prastaří a bohové jsou si vědomi toho, jaké hrůzy by se mohly rozpoutat, kdyby Maika složila všechny úlomky rozbité masky Šamanské císařovny.

Přes veškerou svou komplexnost a propracovanost začínala komiksová série Netvora už pomalu ztrácet dech – přibývaly postavy a s nimi jejich motivace a postranní úmysly, množily se otázky, ale odpovědi na ně zůstávaly v nedohlednu. Šestý svazek přinesl změnu alespoň v tom, že už dějová linka není tolik roztříštěná, protože se některé postavy konečně potkaly. Přesto stále není jisté, co všichni účastníci chtějí od Maiky Půlvlčice, a tím pádem ani čtenáři netuší, co od postav mohou čekat. Tento prvek byl zpočátku příjemný, ba dokonce vítaný, ale s přibývajícími svazky už začíná být naopak únavné, jak postavy mění strany, aby tím posloužily vlastním zájmům, u nichž není jisté, zda je zná alespoň duchovní matka příběhu Marjorie Liu.

Napínání čtenářů je jedna věc, ale udržovat je příliš dlouho v nevědomosti nijak zvlášť nepřispívá k jejich spokojenosti. Uznávám, že tady je částečně na vině i to, že mezi jednotlivými díly jsou velké časové prodlevy, a je pochopitelné, že ne všichni mají chuť a čas přečíst si vždycky předchozí svazky, aby se dostali do obrazu. Nicméně ona návaznost je tu nesmírně důležitá a s každým dalším přibývajícím dílem, novými postavami a zápletkami je stále těžší se orientovat, aniž by si člověk alespoň zběžně připomněl předchozí události.

Šestý svazek série Netvora není na rozdíl od předchozích dílů tolik plný akčních scén a přináší tentokrát spíš mezilidské vztahy. Dějová linka se tak příliš neposune, ačkoliv řada dílčích záležitostí zapadne do sebe. Paradoxně tu tentokrát nefunguje tolik atmosféra a kupodivu i emoce pracují trochu hůř než dřív. I přes veškeré důležité informace a zvraty tak Slib ve výsledku působí spíš jen výplňovým dojmem a ani závěrečný cliffhanger tento dojem nijak zvlášť nevylepší.

Částečně dobrou zprávou je alespoň to, že kresba Sany Takedy, která měla od třetího svazku výrazně klesající tendence, už zůstává na stejné úrovni. O kvalitách z prvních dvou knih si sice čtenáři mohou nechat jen zdát, stejně jako například o jakékoliv práci se světlem, ale aspoň se už nezhoršuje pocit, že je kresba odbytá.

Slib se řadí ke slabším dílům série, ale zároveň láká na další dění, tak snad sedmička bude stát za to.

Vydal: CREW, 2023
Scénář: Marjorie Liu