Zavítejte podruhé mezi fae do Carnival Row

Carnival Row – na první pohled nenápadný seriál z roku 2019, který možná nedokázal oslovit masy, ale má neopakovatelnou atmosféru a precizní práci s postavami. Začátkem letošního roku se diváci konečně dočkali druhé, závěrečné řady.

První řada zanechala hlavní postavy v nelehké situaci. Poté co byl faunem zavražděn kancléř města Burgue, upadly fae v nemilost – všichni přišli o práci a jejich čtvrť byla uzavřena. Podmínky na Carnival Row jsou hrozné – málo jídla, šířící se nemoci a bezmoc. Ani Havrani – extrémisté z řad víl, k nimž patří i Vignette, jedna z hlavních postav – nejsou schopni zajistit dostatek léků a potravin. Lidé jsou k utrpení fae slepí a policejní složky se jim spíš ještě vysmívají. Pomoct nedokáže ani inspektor Rycroft Philostrate, který zůstal zavřený v Row, když se ukázalo, že je napůl víla.

Jenže pak ve městě začne řádit vrah a podle všeho se nejedná o člověka. V Burgue zavládne teror a najednou se Philo policistům zase hodí… K tomu všemu to kolem vře i politicky. Vzájemná nenávist mezi lidmi a fae, přiživovaná vraždami, sílí a hrozí, že propuknou pouliční nepokoje. Republika se snaží uzavřít mír s Paktem, dávným nepřítelem, který od nich chce zbraně, aby mohl potlačit krvavé povstání fae na svém území. A ve všem tom zmatku si mocipáni chtějí urvat svůj díl a prosadit vlastní záměry – často bez ohledu na to, kolik mrtvých to bude stát.

Jestli byla první řada Carnival Row hutná, temná a depresivní, v tuto chvíli nedokážu najít slova k popsání druhé řady. Bezvýchodné situace a zoufalá řešení si tu podávají dveře a s každým z deseti dílů postavy – a s nimi i diváci – zapadají hlouběji do bahna beznaděje. Tíseň a špína jsou takřka hmatatelné a druhá série je navíc neskutečný masakr – doslovně i obrazně.

Scenáristé (a že jich je!) se nebojí jít až na dřeň a nezřídka tnout do živého. Tečou tu potoky krve a některé díly jsou emocionálně hodně náročné – sledovat, jak se i doposud pohodové a v rámci možností idylické situace a vztahy bortí jako domečky z karet, je síla. Skvěle odvedená scenáristická práce je vidět i na tom, že se vztahy rozpadají nezřídka zevnitř – ne pod tíhou vnějších okolností, ale pod tíhou toho, že nebyly vystavěny na dostatečně pevných základech. Nic zkrátka není jisté.

Témata, která první řada spíš jen nakousla – především co se týče rasové nesnášenlivosti a politických režimů – už tady dostala více prostoru a celý seriál tak hrál na sakra vážnou notu. Kromě Burgue se diváci podívají i na území Paktu, kde to co do společenské situace není o moc lepší. Došlo tam k převratu a u vlády je momentálně skupina fae a lidí razící (dosti krvavě) názory o rovnosti – každému musí dojít, že jejich systém vlády je jasně komunistický, a nikoho z naší kotliny snad neurazí, že jsou jejich hesla a sem tam nějaká průpovídka v češtině. V této části diváci sledují osudy Imogen a zbohatlického fauna Agreuse, kteří se dostali do zdánlivého ideologického ráje, ale je jim jasné, že to v jádru není nic dobrého.

Stejně jako v předchozí řadě jsou tu skvělé i herecké výkony. Cara Delevingne jako Vignette dokáže být éterická i brutálně nemilosrdná, podle toho, jak je to zrovna potřeba. Její postava byla nicméně trochu nestálá, což působilo ke konci už poněkud otravně – nechala se snadno ovlivnit čímkoliv, co jí kdokoliv řekl, a vypadalo to, jako by si nedokázala na nic udělat pevný názor.

Orlando Bloom jako Rycroft byl fantastický – dokonce tu tentokrát vystřídal i větší repertoár výrazů, ačkoliv rozervané morousovské podmračení stále převládalo. V jeho případě mám jistou výtku snad jen k jeho „glumovskému vystoupení“ během jednoho z finálních dílů. Zahrané to bylo skvěle a působilo to popravdě docela děsivé, ale vůbec to nesedělo ke zbytku předchozího vyprávění, takže to vypadalo zvláštně – jaksi vytržené z kontextu. Ve spojení s postavou inspektora Philostratea se hodí ještě zmínit jedno scenáristicky ne zcela šťastné rozhodnutí. Je to samozřejmě Philo, kdo odhalí, která příšera vraždí v ulicích, ale způsob, jak se v minulosti s těmito příšerkami seznámil, působil strašně uměle našroubovaný do děje.

Jinak však druhá řada Carnival Row šlapala jako hodinky a už během prvních minut úvodního dílu se hravě dokázala divákům zadřít pod kůži a přimět je netrpělivě očekávat každý další díl.

Carnival Row je výtečně natočený a skvěle zahraný seriál postavený především na postavách, jejich vzájemných vztazích a hlavně na atmosféře, kterou jen tak někde neuvidíte – ta je ještě umocněna ponurým vizuálem, perfektními kostýmy a místy až nadzemsky melancholickou hudbou.

Carnival Row není bez chyb – občas je trochu těžkopádný a obzvlášť v první řadě mohly být některé věci trochu víc dotažené, přesto si myslím, že se nesporně jedná nejen v rámci fantastiky o seriál velice kvalitní a jedinečný. Když vezmeme v potaz skutečnost, že se jedná o původní tvorbu, je nutné o to víc vyzdvihnout originalitu, s níž tvůrci pospojovali oblíbená klišé do neopakovatelné podívané.

Pro mě osobně se stal Carnival Row jedním z nejoblíbenějších seriálů a rozhodně jsem ho neviděla naposledy.

Domovská stanice: Prime Video
Datum premiéry: 17. 2. 2023