Carnival Row – historická detektivka s fae

Amazon v poslední době rozjel produkci fantastických seriálů a jde jim to dobře od ruky. Po skvělých Dobrých znameních a rozjetých pracích na Kole času nyní studio přichází s vlastní tvorbou, pro jejíž natáčení si vybralo naši malou kotlinu.

Fae se s lidmi moc nestýkali. Žili si v poklidu, dokud se lidé nerozhodli vydrancovat jejich území a přivlastnit si jejich poklady. Válka skončila porážkou fae a jejich spojenců – Burgijské republiky. Území fae nyní náleží Paktu, který s nimi nemá slitování. Jedinou nadějí přeživších je uprchnout do Burgue, hlavního města Burgijské republiky. Jenže ani tam to není růžové. V lepším případě fae – kterým se přezdívá švábi – dostanou ty nejpodřadnější práce, v horším jsou deportováni zpět do své domoviny.

V celém městě je jim vyhrazena jedna jediná čtvrť – Carnival Row – a potulovat se mimo ni se většinou nevyplácí. A na tomto místě se náhodou potkají dávní milenci, kteří se nerozešli zrovna v nejlepším: bývalý burgijský voják, který se po válce dal k policii a střeží temné tajemství, a pořádně nakrknutá víla. Nyní je spojuje série vražd, která je vždy nějak svede na stejnou cestu.

Typově by se dal Carnival Row zařadit k historicky laděným seriálům jako Ripper Street nebo The Alienist – úplně cítíte pach splašků na ulicích a na kůži vám ulpívá mlha a dým z továren. Rozdíl spočívá v tom, že se tu na ulicích běžně procházejí fae. Nejčastěji narazíte na okřídlené víly a rohaté fauny, ale najdou se tu i jiné potvůrky. Seriál je temný, depresivní a špinavý. Okrajově nakusuje poměrně závažná témata rasové nesnášenlivosti a imigrace, která jsou dnes značně ožehavá. Píši okrajově, ačkoliv je pnutí mezi fae a lidmi v Burge jedním z ústředních motivů seriálu. Přesto však tato situace funguje spíše jako pozadí pro jiné události a slouží k dokreslení tíživé atmosféry.

Tvůrci až na pár drobných výjimek nezabředávali do etických či morálních otázek, což je dobře, protože by se tím seriál posunul do vod, které by se mu mohly stát osudnými. Nečekaně umírněně se tu pracuje i s dalšími aspekty vyprávění, jako je například téma homosexuality a náboženského fanatismu, nebo s dnes již takřka neodmyslitelnými explicitními sexuálními scénami – ty většinou řeší v Carnival Row až překvapivě vkusně.

Divák v osmi epizodách první série sleduje několik dějových linek, které spolu zdánlivě nesouvisí, ale s každým dalším dílem se ukazuje, že je všechno na určité úrovni propojené. V posledních dvou epizodách je tenhle pocit umocněn řadou zvratů a odhalení, během nichž i na první pohled nedůležité, zcela vedlejší postavy mohou strhnout lavinu událostí. Postavy, jejich vzájemné vztahy a to, jak se (často nevědomky) ovlivňují, jsou tím, na čem celý Carnival Row stojí a padá. Protože ústřední příběh tu víceméně chybí. Celý seriál je spíše sledem osobních dramat v nepřejícím světě. Nečekejte proto dechberoucí originální příběh. Carnival Row je plný klišé – ale takových, která máme rádi. Navíc je to dobře natočené a zahrané.

Celý seriál se natáčel v České republice. Město Burgue je z větší části Praha (ačkoliv to občas vypadá, že jim povolili natáčet jen pod Vyšehradem…), takže před sebou nezřídka uvidíte nezaměnitelné pražské panorama a historické budovy. A Labské pískovce jako sídlo fae? To si nechám líbit! Herecké obsazení bylo skvělé. Orlando Bloom sice vystřídal za celou dobu asi tři výrazy, přesto jsem si jeho věčně depresivně podmračenou roli Rycrofta Philostratea užívala a fandila mu. Cara Delevingne mě nikdy příliš nezaujala, nicméně role Vignette Stonemossové jí sedla a křidýlka jí opravdu slušela.

Masky i triky byly většinou povedené, ačkoliv na několika místech z obrazovky doslova křičelo zelené plátno. Přesto má Carnival Row skvělou atmosféru, k čemuž nemálo přispívají právě věrohodné postavy. (Na několika epizodách se scenáristicky podílel Guillermo del Toro – myslím, že nebudete mít problém poznat jeho rukopis.) Hudební podkres výtečně vystihuje jednotlivé scény a většinou také pomáhá dotvářet atmosféru, vyvolává pocity beznaděje a smutku melancholickými tóny (a vílími písněmi).

Jediné, co bych tak seriálu mohla opravdu vytknout, je nedostatečné množství vodítek, která diváci dostali k jednotlivým velkým odhalením. Nejde snad o to, že by chyběla úplně, ale byla tak nenápadná, až byla takřka neviditelná (upozorňuji, že byste měli věnovat pozornost obrazům na stěnách…), nebo přišla krátce před dějovým zvratem, takže diváci neměli příliš mnoho času na vytváření vlastních teorií a následného vychutnání si pocitu zadostiučinění, pokud věci odhadli správně. A to mi přijde škoda.

Carnival Row se nejspíš nestane masově zbožňovaným seriálem, na to je místy trochu těžkopádný, pro někoho dozajista hůře čitelný a našlo by se i pár nedotažených věcí, které mohly být promyšleny lépe. Pokud si ale chcete vychutnat komorní, lehce hororové fantasy drama v příjemných kulisách a s výtečnými hlavními postavami, neváhejte. Je snadné kouzlu tohohle seriálu podlehnout. Není to sice nic originálního, ale po pravdě… je to jedině dobře.

 

 

Domovská stanice: Amazon (Prime Video)
Země původu: USA
Hrají: Orlando Bloom, Cara Delevingne, Jamie Harris,  David Gyasi, Tamzin Merchant ad.
Hudba: Nathan Barr
Premiéra: 30. 8. 2019
Počet epizod: 8