Shadow and Bone podruhé (a zjevně ne naposledy)

Dva roky čekání… dva roky vyhlížení jakýchkoliv střípků informací o tom, jak to bude s další řadou seriálu, jenž nadchl i ty diváky, kteří nebyli do té doby fanoušky knih Leigh Bardugo. Nebudu nikoho napínat a rovnu prozradím, že to čekání za to stálo.

Alina s Malem se dostali ze spárů generála Kirigana a chtějí si užít čerstvě nabytou svobodu. Osud jim ale nepřeje, a Alina se proto rozhodne vyhledat zbylé dva bájné tvory stvořené prvním grišou Morozovem, aby si z jejich těl vyrobila umocňovače, s jejichž pomocí chce strhnout Vrásu. K tomu ale bude potřebovat spojence.

Spojence si hledá i Kirigan, jenž se hodlá zmocnit Ravky násilím a učinit z ní zemi, v níž vládnou grišové. Nevzdal se ale ani snah najít Alinu a pomstít se všem, kdo ho doopravdy či domněle zradili. Nina se pokouší dostat Matthiase z vězení, a proto spojí své síly s Kazovými Vranami. Kaz je víc než když dřív rozhodnut vyřídit si své účty s Pekkou Rollinsem, zároveň se cítí jaksi zavázán Alině a snaží se jí pomoct, když ho o to požádá.

Je třeba trocha upřímnosti – o druhé řadě Shadow and Bone se už asi nedá mluvit jako o adaptaci knih. Děj totiž dostál takových změn oproti předloze, že už je to víceméně nový příběh. Ale víte co? Vůbec ničemu to nevadí. Naopak. Zpětně vzato je totiž celá trilogie Griša plná klišé a drobných nelogičností. Skoro to vypadá, jako by si to Leigh Bardugo po letech, během nichž se vypsala, uvědomila a rozhodla se tyto dílčí nedostatky napravit. Osudy některých postav tak dopadly jinak než v předloze (a některé další to možná ještě potká) a ve výsledku je vyznění celé druhé série daleko dospělejší a věrohodnější, než jak tomu bylo v knihách. Pár hrdinů působí díky změnám daleko lidštějším dojmem a někteří dostali důstojnější (nebo i méně emocionálně vyděračský) konec.

Nejvíc zásahů samozřejmě potkalo dilogii Šest vran, což se dalo čekat už kvůli tomu, jak bylo s vyprávěním naloženo v první řadě seriálu. A i když to občas působí dojmem, že mají postavy zázračné přenašedlo, které je dostane lusknutím prstů z místa na místo, jejich dějová linka se nerozpadla, naopak se hezky pevně propletla s osudy Aliny a jejích přátel a dohromady vytvořily stabilní základ, o nějž se mohli tvůrci opřít.

Ruka Leigh Bardugo se projevila i ve skutečnosti, že druhá – taktéž osmidílná – řada seriálu pokrývá děj obou zbývajících knih z trilogie Griša (Bouře a vzdor, Zkáza a naděje) a větší část z obou dílů Šesti vran. Navíc už samozřejmě seriál pomrkává po událostech ze Zjizveného krále.

Zkrácení Griši kvituji celkem s povděkem – přece jen přinejmenším kniha Bouře a vzdor neměla potenciál, aby dějově utáhla celou řadu seriálu. Sice tak zmizelo politikaření a s tím spojený kult živoucí svaté, jíž se Alina stala, ale ačkoliv to v románu působilo chytře a bylo to dobře zpracované, pro diváky by to nejspíš nebylo záživné téma. Místo toho tvůrci sáhli po akčnějších pasážích (spoustu si jich samozřejmě přidali) a vytěžili z nich maximum. Druhá řada Shadow and Bone je tak mnohem akčnější, brutálnější a v mnoha ohledech syrovější. Opět tu na diváky dýchá skvělá temná atmosféra a řada scén je hodně emotivních. Vše opět podkresluje výtečná hudba Josepha Trapanese.

Herecké výkony jsou pořád slušné a objevilo se tu i několik nových tváří. Patrick Gibson jako Nikolaj (s nímž se nejspíš ještě setkáme, pokud Netflix přiklepne další řadu) je přidrzlý švihák se srdcem na pravém místě. Jack Wolfe jako Wylan je… rozkošný. Pardon, tady se jiné slovo použít zkrátka nedá – když je na obrazovce, člověk by ho s tím štěněcím kukučem nejradši zachumlal do huňaté dečky a krmil sušenkami. Lewis Tan jako Tolya udělal trochu větší dojem než Anna Leong Brophy jakožto jeho dvojče Tamar. Zde je nutné ovšem připustit variantu, že mužská část diváctva to vnímá přesně obráceně…

Kostýmy jsou opět nádherné a člověku z toho občas až přechází zrak. Vizuální zpracování celého seriálu se od předchozí série nijak zvlášť nezměnilo, což je ve výsledku vlastně dobře – i po trikové stránce tak zůstává Shadow and Bone na televizní produkci nadprůměrně zdařilým kouskem.

Přesto se mi z osobního hlediska první série líbila o něco víc. I když jsem zastáncem toho, že tvůrci spojily zbylé dvě knihy z Griši dohromady, místy mě trochu rozčilovalo, jak zrychleně kvůli tomu seriál působil. Především pak ve chvílích, kdy se cestovalo – jak jsem zmiňovala, působilo to, jako by se postavy kouzlem transportovaly. Souslednost jednotlivých linek mi přišla občas až nereálná a hrozně uspěchaná, což mě poněkud rušilo. Stejně jako snaha ukázat za každou cenu co nejvíc z celého Grishaverse. V důsledku osekání knižního děje to také vypadalo, jako by tvůrci občas zapomněli na drobné detaily nebo postavy z dřívějška. Druhá řada je rozmáchlejší a snaží se být epičtější, přitom ale jistá komornost a s ní spojené drama byly tím největším lákadlem první série.

Shadow and Bone pořád patří k tomu kvalitnějšímu, co může seriálová fantasy produkce nabídnout. Zaujme, přiměje diváky, aby v křeslech ani nedutali, a dokáže je i emocionálně potrápit. I když mám k druhé řadě – na rozdíl od té první – jisté výhrady, i tak je to seriál, na který se ráda podívám znovu (a třeba zjistím, že mě to, co mě rušilo při prvním sledování, už netrápí…). Uvidíme, zda se dočkáme třetí řady, která by se nejspíš věnovala dilogii Nikolaj Lantsov, nebo zda se Netflix vytasí se spin-offem o Vranách, na němž se prý už pracuje.

Domovská stanice: Netflix
Datum premiéry: 16. 3. 2023
Země původu: USA