Ginny Myers Sainová: Temné a kruté lži

Temné a bahnité mokřady, nevyřešené zmizení dívky, neznámý cizinec, krvavá historie městečka s pořádnou dávkou napětí – to vše naleznete v paranormálním thrilleru od Ginny Myers Sainové.

Návrat do rodného městečka nebude pro Grey jako dřív, neboť se její nejlepší kamarádka Elora stále pohřešuje. Nikdo nezná žádné nápomocné vodítko, což je ve městě, kde mají obyvatelé nadpřirozené schopnosti, dost zvláštní. Grey je však odhodlaná do konce léta zjistit, co se Eloře přesně stalo, a najít ji. Bude si však muset dávat pozor, aby nepřišla na řadu jako další. Při pátrání také odhalí hluboko uchovávané hrůzné tajemství, které prorůstá městečkem jako hniloba mokřadů dřevěná prkna.

Temné a kruté lži autorka zasadila do bažinatého prostředí malého městečka La Cachette v deltě Mississippi v Louisianě. Všichni jeho obyvatelé jsou tak trochu podivní – někteří umí komunikovat se zemřelými, jiní dokážou být na dvou místech zároveň, uzdravovat zranění či cítit emoce druhých. Celý příběh se točí kolem Grey a její skupinky kamarádů, takzvaných Letních dětí, které se narodily ve stejném roce mezi jarní a podzimní rovnodenností. Autorka zmiňuje drobnosti z numerologie a okrajově naráží i na cajunskou a kreolskou kulturu.

Šestnáctiletá Grey od matčiny smrti bydlí po většinu roku s otcem v Little Rocku, na léto se ale vrací za babičkou do La Cachette. Její přátelé zde žijí po celý rok, a tak nesdílejí její idealistický pohled na město, což s Grey postupně probírají až to osudné léto. Čtenář vše zažívá z pohledu Grey, avšak vcítit se do ní, poznat ji či si ji oblíbit není tak lehké. Obdobně je to s ostatními postavami – jejich chování je realistické a zapadá do dění, ale čtenář nedostane možnost je líp poznat či si je oblíbit, ačkoliv mezi nimi vidí vzájemná pouta. V podstatě všechny postavy by se daly popsat slovy zvláštní, tajemné a melancholické. Toho Ginny Myers Sainová využívá při rozvíjení tajuplné záhady.

Autorka příběh napsala chronologicky se střípky vizí, které čtenáře nadchnou, ale po chvíli ho zmatou a člověk si bude lámat hlavu nad popsanými událostmi. Ke konci se však vše vyjasní a kruh se uzavře. Jak Grey postupně sbírá informace, čtenář spolu s ní cítí, že tam vždy něco úplně nesedí, ale poddá se pocitům a důkazům, aby se hrdinka posunula v pátrání. V příběhu dochází i k různým zvratům – některé lze předvídat, jiné tolik ne. Odhalení a konec je povedený a logický, chybí mi však aspoň drobná zmínka o dojmech Greyiny party z finálních událostí, neboť ty zažila jen hrstka z nich.

Paranormální dary obyvatel zakomponovala autorka do příběhu velmi přirozeně, nicméně větší prostor dala thrillerové lince, takže se čtenář nedočká tolika paranormálních scén a většina z nich je krátká. Příběh má pozvolnější tempo, které v momentech konfrontací lehce zrychlí. Zvláště v dialozích se vyskytují vulgarismy, obecná čeština a lehce i nářečí k převodu cajunské mluvy. Ginny Myers Sainová využívá i krátké věty k prodloužení napětí, které v celé knize skvěle buduje. Některým scénám nechybí drama a čtenář téměř slyší vážnou a tísnivou melodii, která jen podtrhuje znepokojivou a temnou atmosféru.

Temné a kruté lži si dle mého užije začátečník i nadšenec thrillerů. Paranormální aspekt je přidaným bonusem, který příběh ozvláštní. Zvládnou ho i slabší povahy, neboť kromě pár výjimek zde nenajdete surové scény a popisy. Z psychologického hlediska vás zkrátka román nepošramotí.

Vydal: Fragment, 2023
Překlad: Jan Kozák
Počet stran: 408