Julien Blondel, Didier Poli: Elrik

Nejslavnější Moorcockův hrdina Elrik z Melniboné se představuje v komiksu z nakladatelství CREW.

Michaela Moorcocka znal v sedmdesátých letech každý fanoušek žánru meč a magie. Tedy přinejmenším na britských ostrovech, kde působil jako redaktor vědeckofantastického časopisu New Worlds a kde podpořil rozvoj „nové vlny“ science fiction. Ovšem u nás se zapsal do srdcí fanoušků fantasy, když zde v letech 1998–2000 vyšla trojice knih o bělovlasém vládci království Melniboné. Ty se staly inspirací nejen metalových kapel Blind Guardian nebo Blue Öyster Cult, ale především mnoha spisovatelů fantasy včetně Andrzeje Sapkowského. Vyprávění o životě Michaela Moorcocka a jeho knihách by vydalo na několik knih, ale tato recenze je věnována komiksovému Elrikovi.

Elrik VIII., 428. císař Melniboné, je vládce dekadencí prodchnuté ostrovní říše. Fyzicky slabý, chudokrevný Elrik musí užívat drogy (speciální byliny), aby si udržel zdraví a vitalitu. Od dětství si volně četl v obrovské královské knihovně a poznával svět mimo Snící město. Snad díky tomuto důkladnému studiu má na rozdíl od ostatních příslušníků své rasy svědomí. Jenže Melniboné už dávno není silnou vzkvétající civilizací a je neustále ohrožováno nájezdníky z barbarských zemí. Být svědkem úpadku vlastní kultury, která kdysi vládla známému světu, není příjemné, zvlášť když vás poddaní považují za podivína a vaši příbuzní za slabocha. Například Elrikův bratranec Yyrkoon, to je pěkný ptáček. Ten by usedl na rubínový trůn s velkou chutí. Tragický Elrikův osud bude záhy zpečetěn, anebo taky ne.

Komiksovou adaptaci slavného románu Elrik z Melniboné přináší nakladatelství CREW v edici Modrá CREW. Svazek s pořadovým číslem 27 obsahuje kromě příběhů Rubínový trůn a Bouřava předmluvy Michaela Moorcocka a Alana Moora, medailonky scenáristy Juliena Blondela (Conan z Cimmerie svazek IV.; Argo 2022), kreslířů Didiera Poliho (Malý princ a Obrova planeta; Mladá fronta 2013) a Robina Rechta (Třetí zákon; CREW 2017).

S vykreslením Elrikova království, jemuž vládne dekadentní šlechta se sadistickým přístupem k poddaným, si Didier Poli vyhrál opravdu pěkně. A nejde jen o kulisy, v nichž se příběh odehrává. Dokonce i na relativně malých panelech vynikly emoce na tvářích hrdinů. Ovšem lepší než Poliho kresba je Blondelův scénář, který perfektně vykreslil Elrikovu proměnu z (na první pohled) slabošského vladaře v temnotou sžíraného hrdinu antické tragédie.

Zatímco v nakladatelství Titan Books vyšel Elrik v pevné vazbě o rozměrech 284 x 193 mm, rozměry českého vydání jsou 190 x 260 mm. Rozdíl tedy není nijak markantní a i v tomto formátu Poliho kresba pěkně vynikne.

Sám autor předlohy v předmluvě tuto mírně volnější adaptaci své knihy chválí, ba dokonce píše: „Scenárista Julien Blondel dodal s mým schválením příběhu několik zvratů navíc a ty původní děj zlepšily!“

Překladu se ujal Richard Podaný a s redaktorem Romanem Tilcerem vychytali v českém vydání i chyby, které vznikly při překladu z francouzštiny do angličtiny.

O tom, jak se bělovlasý mág vypořádal se státním převratem, kterak získal meč pána chaosu Bouřavu a co z toho povstalo, vypráví kniha Elrik of Melniboné, která má vyjít koncem roku 2023 v nakladatelství Mystery Press v překladu Romana Tilcera.

Vydala: CREW, 2023
Scénář: Michael Moorcock, Julien Blondel, Jean-Luc Cano
Kresba: Didier Poli, Robin Recht, Jean Bastide, Julien Telo