Co v sobě skrývá Zjizvený král?

Nikolaj Lantsov jen taktak drží království Ravku nad vodou a k tomu se ještě musí potýkat s následky kletby, kterou na něj uvrhl v poslední válce Temnyj. Kvůli ní se totiž mění v krvelačného netvora a nikdo netuší, jak ho prokletí zbavit. A tak se Nikolaj společně s grišou Zojou pokouší zjistit, jestli s jeho prokletím náhodou nesouvisí zázraky, které se začaly dít po celé Ravce…

Nikolaj se snaží modernizovat armádu, loďstvo i celé království, postrádá ale finance, a navíc mu sousední země dýchají na záda a hrozí rozpoutáním další války. Zoja Nazjalenská mu stojí věrně po boku a pokouší se ho přesvědčit, aby si našel nevěstu, zplodil dědice a tím zajistil království stabilitu, kterou zoufale postrádá.

Mezitím smrtička Nina Zeniková, členka bývalého gangu Kaze Brekkera, působí jako tajná agentka ve Fjerdě, kde má za úkol dostat do Ravky co nejvíc griš. Fjerdané totiž griši považují za čarodějnice a jejich lovci čarodějnic je pod vedením Jarla Bruma zabíjejí. A Nina má s Jarlem Brumem ještě nevyřízené účty. Jenže narazí na další záhadu, protože v nedaleké továrně se dějí podivné věci a v okolí se ztrácejí ženy a dívky. To by nebyla Nina, aby se tomu nerozhodla přijít na kloub, i když hrozí, že tím zničí své krytí, ohrozí celou akci a bude riskovat i vlastní život…

Nina má ve Fjerdě navíc soukromou misi – slíbila, že pohřbí tělo svého milence Matthiase. Jenže se k tomu nedokáže odhodlat, protože slýchá jeho hlas. Jak moc droga jurda parem, která posiluje grišovské schopnosti, změnila její schopnosti smrtičky? Dokáže Nina skutečně slyšet mrtvé?

Leigh Bardugo propojila světy z trilogie Griša a dilogie Šest vran. Nutno podotknout, že autorka zde pokračuje ve stylu psaní a budování příběhu, jaký předvedla v dilogii Šest vran, takže se nejedná o žádný naivní příběh s otravnou romancí a nelogičnostmi, jako tomu bylo v Griše. Naopak ve Zjizveném králi se jí podařilo z původně šablonovitých postav – chvástavého Nikolaje, který byl v Griše spíš otravný než okouzlující, a z nepříjemné Zoji udělat plnohodnotné, věrohodné, lidské a sympatické postavy.  Spousta čtenářek si určitě bude maximálně užívat jejich špičkování a i to, jak to mezi nimi jiskří, protože oni dva jsou dohromady naprosto dokonalí, i když samozřejmě král a griša nikdy nemohou být spolu.

Ve Zjizveném králi nechybí záhady, nějaká ta akce, překvapivá odhalení ani zvraty, dokonce ani úmrtí a špetička romantiky, které je tam ale opravdu jen maličko, a navíc ještě asi ne takové, jakou většina čtenářů očekává. Příběh plyne spíš pozvolna, autorka buduje jednotlivé dějové linky postupně a nenásilně, soustředí se na vykreslení postav a jejich vzájemných vztahů. To nijak nevadí, protože i tak se jí do příběhu podařilo zaplést slušnou dávku tajemství, které čtenáře spolehlivě udrží v pozoru a donutí ho obracet jednu stránku za druhou.

Druhá polovina knihy je trochu slabší a zavádí příběh poměrně nečekaným směrem. Objevuje se v ní daleko více fantasy prvků než v první části, která působí překvapivě spíš jako historická fikce než čistokrevná fantasy. Ke konci se příběh rozmělňoval a ztrácel tempo, jako kdyby autorce došel dech a energie. Celé finále se navíc odehrálo a vyřešilo až moc překotně, nicméně těch posledních pár vět to čtenáři vynahradí.

Zjizveného krále můžu doporučit všem čtenářům, kterým se líbilo Šest vran a Prohnilé město. Zjizvený král je sice o maličko slabší než tyto dvě knihy, ale zase ne o moc, takže se pořád jedná o skvěle napsanou knihu se zajímavými nápady, slušnou dávkou napětí, sympatickými postavami, překvapivými zvraty a naprosto zabijáckým koncem. Já jsem si čtení Zjizveného krále užila na maximum a nemůžu se dočkat druhého dílu, protože ten konec… no, přečtěte si to a pochopíte.

Vydal: Fragment; 2019
Překlad: Dana Chodilová
424 stran / 399 Kč