Jeff VanderMeer: Prapodivné potíže II – Stín sviště

Prapodivné potíže pokračují dál. Ve hře je osud Prahy a černá magie je všude kolem. Napětí, fantazie, a dokonce i humor jdou ruku v ruce a nad tím vším ční stín sviště.

Nedávno jste si mohli přečíst první knihu série Prapodivné potíže s podtitulem Kuňkadlení o Jonathanovi, který se díky dědictví po dědečkovi dostane k magickým předmětům a ocitne se v kouzelném světě s názvem Aurora.

Právě v Auroře se odehrává většina děje druhé knihy. Příběh pokračuje tam, kde skončil první díl. Stín sviště proto nemá žádný úvod, ale rovnou jste vhozeni do víru událostí. Jonathan společně s přáteli Rackem, Dannym a dalšími pokračují v putování Aurorou. V patách jim je Bruta Lítá, která se nikdy nevzdává. Jonathan se musí co nejdříve dostat do Prahy.

Protivníci jsou stále Napoleon (který má ale pouze hlavu), Šmejd a po moci lačnící Alastair Crowley. V knize se setkáte i s dalšími historickými postavami jako například Julesem Vernem či Franzem Kafkou, jehož setkání se Zlatou koulí je extrémně vtipné a patří k nejlepším momentům knihy. Jenže zapomeňte na reálné podoby oněch osobností. Franz Kafka zde má žábry. Zní to bizarně? Ono bizarní je tu vše. Však podtitul knihy je vysvětlen brzo, když Jonathan a jeho přátelé potkají mluvící sviště a další fascinující zvířátka.

Velký prostor má samotná Praha a je znát, že autor o městě skutečně něco ví a nepoužil jen název naší metropole. To je velmi milé a při čtení to potěší. Stejně tak je neuvěřitelné, kolik nápadů a fantazie se skrývá v hlavě autora. Jenže stejně jako u první knihy, i zde je toho až příliš. Je snadné se ztratit a místy se autor nechává až příliš unést kreativitou na úkor srozumitelného vyprávění. Pokud jste byli ztraceni v minule, zde vás čeká totéž. Ostatně oba díly by měly být jedinou knihou. Přesto je tu lehký rozdíl. A tím je snad ještě více humoru a bláznivostí.

Jeff VanderMeer je zcela osobitý spisovatel, jehož každá kniha je unikátem. Proslavila ho především trilogie Jižní zóna nebo parádní noir dystopická detektivka Finch. Skvělá byla rovněž new weird kniha Borne. Právě nálepkou new weird můžeme klidně označit i Prapodivné dědictví 1 – Kuňkadlení či druhý díl Stín sviště. V každém případě se jedná o nespoutanou fantastiku.

Stín sviště nabízí napětí, hromadu humoru, bizarní nápady a podivné postavy či netypickou dramaturgii. VanderMeer vám servíruje to, co nikdo jiný. Originalita se snoubí s uměleckou svobodou. Na závěr vás dokonce čeká dotazník spokojenosti.

Bez Kuňkadlení nemá smysl Stín sviště číst. I tak se můžete snadno ztratit v ději a hromadě postav. Samotné zakončení je spíš vábničkou na další pokračování. Je to fascinující a zábavné čtení, jen ne pro každého. Je určeno těm, kteří hledají skutečně netypickou a bizarní (či lépe řečeno „hravou“) fantastiku. Prapodivné potíže nepatří mezi nejlepší autorova díla, přesto se jedná o silný nadprůměr a ojedinělé dílo. Škoda výše uvedených záležitostí, které lehce kazí dojem a hodnocení.

Na závěr musím pochválit překladatelku Dominiku Křesťanovou, která si poradila se všemožnými pojmenováními pro roztodivná stvoření a jistě nebylo snadné vše přeložit tak, aby zachovala humornost originálu.

Vydalo: Argo, 2022
Překlad: Dominika Křesťanová
Počet stran: 288