Jeff VanderMeer: Prapodivné potíže I – Kuňkadlení

Fantasy a potažmo fantastika obecně vždy okouzlovala čtenáře mnohdy úžasnými a svobodnými nápady. Světy, kde je vše možné, a místy, která jako by se vyloupla z našich nejdivočejších snů. Jeff VanderMeer v nové knize Prapodivné dědictví 1 – Kuňkadlení opět ukazuje, že jeho fantazie se vymyká všem kategoriím.

Dle názvu by čtenář mohl hádat, že se jedná o knihu pro děti či mládež, ale Kuňkadlení tomu rozhodně neodpovídá. Zpočátku by se mohlo zdát, že půjde o klasickou fantasy, protože zápletka zní „povědomě“: Jonathan Lambshead zdědí po svém dědečkovi starý dům. Spíš by se hodilo říct panské sídlo kdesi na venkově. Součástí závěti byla podmínka, že Jonathan musí sídlo uklidit. V panství je totiž nahromaděna kupa nepřeberných předmětů, které dědeček za života nasbíral. Jonathan začíná katalogizovat nálezy a přitom postupně rozplétá tajemství, které ho donutí bojovat s černou magií.

Jonathan se dozví o druhém světě, který má jméno Aurora. V této realitě se snaží svět ovládnout Aleister Crowley, známý to okultista. Jeho pravá ruka je obludka jménem Šmejd a jejich velkým cílem je Praha.

Ve svém jádru je Kuňkadlení fantasy, ale ne tak přístupné jako mainstreamovější díla žánru. Jonathanovo odhalování tajemství může lehce připomenout Alenku v říši divů, jen ještě temnější. Navíc jako Alenka si budou připadat i čtenáři. Roztodivná stvoření v podobě například mluvících brambor či mrkví mohou člověka často rozesmát, což je jeden z dalších aspektů knihy – je poměrně dost humorná. Skoro jako by někdy Jeff VanderMeer žánr parodoval. Hlavní záporák Crowley je obklopen také bizarními postavami. Krom zmíněné obludy Šmejda mu musí pomáhat i Jules Verne či známý ničema Napoleon a pak také plejáda různých napůl organických a mechanických tvorů, kteří Crowleymu slouží.

Johnatanovy a Crowleyho kapitoly se střídají, a tak má čtenář možnost nahlédnout do dění na obou stranách dobra a zla. Ačkoliv je kniha po většinu času zábavná a nechybí jí spousta humorných momentů, především v druhé polovině dostanou prostor hororové pasáže. Kuňkadlení je pak ještě těžší někam zařadit, což ani nemá smysl dělat. Ačkoliv se obálka i název tváří velice „mile“, není kniha pro každého. Obsahuje neskutečnou hromadu nápadů, mnohdy bizarních a takřka šílených, a právě proto je trochu těžší se v ní orientovat. Je potřeba román číst pozorněji a nenechat se zmást množstvím postav.

Jeff VanderMeer je zcela výjimečný spisovatel, každá jeho kniha je unikátem. Proslavila ho především trilogie Jižní zóna nebo parádní noir dystopická detektivka Finch. Skvělá byla rovněž new weird kniha Borne. Právě nálepkou new weird můžeme klidně označit i Prapodivné dědictví 1 – Kuňkadlení.

Kuňkadlení je nápaditá, mnohdy surrealistická kniha, která přinese pobavení i napětí. Crowley je dobrý záporák (ale Šmejd je možná ještě zajímavější) a Jonathan prima hlavní postava. Negativem románu je místy až velká chaotičnost a žánrová roztahanost (což pro někoho může být naopak o to zajímavější). Kuňkadlení je prvním dílem a přes uspokojivý závěr vše jasně směřuje k druhé knize Stín Sviště.

Pokud hledáte něco originálního, co vás bude přivádět k úžasu a ponoukat vaši představivost, je pro vás Kuňkadlení to pravé. Věřím, že byste i rádi věděli, co ten pojem vlastně znamená.

Vydalo: Argo, 2022
Překlad: Dominika Křestaňová