Jeff VanderMeer: Finch

U fantastických žánrů se mnohdy stává, že se autor až příliš nechá strhnout fantazií a prostředí, kde se příběh odehrává, je zkrátka příliš umělé. Jeff VanderMeer v románu Finch nabídne zcela nerealistický svět, který přesto působí naprosto věrohodně, ačkoliv je bizarnější, než si dovede většina čtenářů vůbec představit.

Příběh pojednává o detektivu Johnu Finchovi, který dostane velice citlivý případ. V jednom domě je nalezena mrtvola člověka, s ním i půlka mrtvoly Šedivce. Šedivci jsou vládnoucí rasa tvorů, kteří přišli z podzemí. Případ je velmi zvláštní, protože se zdá, že oba na místo, kde byla jejich těla nalezena, dopadli odněkud z velké výšky, což se jeví jako neproveditelný nesmysl. Finch se však postupně dostane k informacím, které budou zásadnější, než by se zdálo. Půjde o přežití celého města.

Finch je ve své podstatě detektivka. Svou atmosférou a charakterem postav se může řadit k temnému noiru. Svět, ve kterém se příběh odehrává, je ale fantastický. A to nečekaným způsobem. Šedivci přišli z podzemí a jsou propojeni s houbami. Městem tak prorůstají obří houby a jejich výtrusy se dostanou takřka všude. Město požírají jak mor. Hrůzný na tom je fakt, že lidi, kteří chtějí se Šedivci spolupracovat, se nechávají houbami „nakazit“ a nevratně se tak mění.

VanderMeerův svět je plný všemožných nápadů a bizarností, což podtrhuje například způsob, jakým Finch vyšetřuje. Mrtvoly totiž posype speciálními houbovými výtrusy a druhý den přijde z mrtvých sklízet paměťově hlízy, které na tělech vyrostly. Ty poté sní a dostane se do zvláštního stavu vědomí, kdy prožívá poslední myšlenky obětí. Samo o sobě je tato procedura velice nebezpečná a detektiva může nejen změnit, ale také zabít. Podobných šílených nápadů je v knize víc, ale Jeff VanderMeer je napsal tak, že Finch zkrátka funguje věrohodně a přirozeně.

Román Finch je součástí Amberského cyklu, jehož je třetím dílem (předchází mu sbírka City of Saints and Madmen a román Shriek: An Afterword). Není však třeba mít strach, protože každá kniha je samostatná, třebaže se odehrává v Ambře a líčí historii města. Ta je zmíněná i v této knize, takže si lze o Ambře udělat ucelený obrázek i na základě tohoto jednoho dílu. Jestli vás Finch opravdu zaujme, může vás potěšit fakt, že má dokonce svůj soundtrack. O ten se postarala kapela Murder by Death, kterou autor knihy rád poslouchá.

Čtenáři Jeffa VanderMeera můžou být v poslední době velice spokojeni, protože autorovi v češtině postupně vycházejí všechny knihy. Nejvíce se proslavil trilogií Jižní zóna (Anihilace, Autorita, Adaptace). Nedávno mu u nás vyšel román Borne a také kniha o psaní Kniha divů.

Finch je mix detektivky a fantastiky, který funguje výtečně. Má napínavý příběh, který je zajímavý až do samotného konce. Sice čtenáře nečeká brutální zvrat, ale román graduje a po dočtení člověku bude i líto, že to končí. Kniha je opět v tradičním VanderMeerově stylu, a tak pokud vám sedly minulé autorovy knihy, i tato vás patrně chytne. Zkrátka kdo má autorův styl a bizarní nápady rád, neměl by Finche minout.

Vydalo: Argo, 2020
Překlad: Jakub Němeček
424 stran / 488 Kč