Co se odehrává za zdmi Školy dobra a zla?

Škola dobra a zla je populární knižní série pro dospívající, která se na sklonku loňského roku dočkala filmového zpracování z dílny Netflixu. Ten v poslední době ztrácí přízeň diváků, kteří nejsou příliš spokojeni s jeho adaptacemi oblíbených literárních děl. Spravil si Netflix reputaci, nebo opět šlápl vedle?

Sofie a Agáta jsou od dětství nerozlučné kamarádky. Když Sofie vysloví přání, že by chtěla odejít na legendární Školu dobra a zla, protože je jí současný život malý, netuší, že tím do magického světa zatáhne i Agátu, která o nic podobného nestojí. Sofie se už vidí v roli princezny, jíž je určeno změnit svět, takže nese značně nelibě, když skončí ve škole zla, zatímco Agátu – doma vždy vysmívanou jako čarodějnici – ve škole dobra navléknou do princeznovské róby. Ani jedna z dívek není se svým údělem spokojena a rozhodnou se s tím něco udělat. Jenže na Sofii má spadeno daleko větší síla a hodlá ji využít pro své plány. Bude přátelství dívek dostatečně silné, aby překonalo všechny nástrahy?

Hned na začátku je fér říct, že jsem žádnou knihu ze série nečetla, takže nedokážu říct, nakolik je filmová adaptace věrná. Na druhou stranu ale mohu nabídnout pohled oproštěný od dojmů, které si čtenáři odnášejí z předlohy a které nezřídka bývají k filmům zbytečně kruté.

Příběh jako takový je jednoduchý a poměrně přímočarý, velké zvraty se dají tušit od samého začátku a o vývoji si postavy mohou nechat jen zdát. Přesto Škola dobra a zla dokáže diváky vtáhnout již v prvních minutách, a to především díky zdařilému vizuálu, krásným kostýmům a příjemné hudbě. To vše už od úvodních minut dává najevo, že Škola dobra a zla nemá v úmyslu být hutnou a depresivní fantasy podívanou, ale spíš hravou pohádkou snažící se občas zahrát na ponuřejší notu.

Trio scenáristů se snažilo čas od času přijít s morálními a etickými otázkami, ale ty většinou po čase vyšuměly. Je dobré vědět, že si autor předlohy – Soman Chainani –, scenáristé i režisér byli vědomi toho, že některé okamžiky v příběhu si zasloužily chvilkové pozastavení nad tím, zda je to všechno vlastně v pořádku, zároveň je ale škoda, že některé myšlenky poměrně záhy zapadly. (Obzvlášť v závěru nakousnuté, „skutečně jde o vítězství dobra, když nutíme děti upalovat čarodějnice v pecích?“ mělo velký potenciál.)

Na celém snímku je ovšem jasně patrné, že se složitějšími otázkami ani zaobírat nechtěl, a proto nemá smysl mu jejich absenci vyloženě vyčítat. Škola dobra a zla se veze na vlně oblíbených klišé a příjemné dobrodružné, pohádkové atmosféry, což je ve výsledku největší devizou celého filmu. I přes víc jak dvouhodinovou stopáž se diváci nebudou nudit – na obrazovce se neustále něco děje, ať už jde o zkoumání magické školy, bližší poznávání jednotlivých postav a jejich vztahů a nezřídka dojde i na klasickou soubojovou akci.

Snímek je typicky „netflixovský“ – tedy slušně natočený, ačkoliv některé triky jsou spíš průměrné, a již tradičně korektní na všechny strany. Co se týče hereckých výkonů – hlavní hvězdou je tu jednoznačně Charlize Theron, byť ve vedlejší roli děkanky školy zla lady Lesso. Je na ní vidět, že si svou roli užívá.

Dvojice hlavních hrdinek Sophia Anne Caruso jako Sofie a Sofia Wylie jako Agáta ostudu nedělají a do budoucna je v jejich případě nejspíš na co se těšit, ale zatím se nejedná o nezapomenutelné herecké výkony. Celý film provází přiměřeně epická hudba doplněná o populární skladby – tento mix se k ladění celého snímku kupodivu velmi dobře hodí.

Škola dobra a zla je určena primárně dospívajícím a milovníkům youg adult knih a těm se bude snímek dozajista líbit. Náročnější diváky nejspíš kdovíjak nenadchne, ale i tak se jedná o příjemnou pohádku, která má své kouzlo a hodí se na volné odpoledne, když si člověk chce odpočinout u něčeho oddechového, ale ne hloupého, na co se navíc hezky kouká. A mě osobně film dost nalákal na knihy.

Info o filmu:
Země původu: USA
Režie: Paul Feig