Jeff VanderMeer: Borne

Každý žánr má své zvyklosti a čtenář si jich s přibývajícími zkušenostmi začne více všímat. O to větší radost dokáže udělat, když se „potkáte“ s knihou, která jde proti zavedeným zvyklostem a bourá obvyklá klišé. Jednou z takových je Borne od Jeffa VanderMeera.

Svět, ve kterém se příběh odehrává, patří k těm nejméně uvěřitelným. To zní dost negativně, ale ve finále tomu tak vůbec není. Hlavní hrdinka Rachel je „sběračkou“ v podivném světě budoucnosti (těžko určit, zda blízké, či vzdálené), kde jsou lidé roztroušeni po ruinách někdejších měst, a hledá cokoliv užitečného, co by jí a jejímu příteli Wickovi poskytlo obživu nebo usnadnilo přežívání.

Kraj poblíž moře sužují gangy dětí, jistá čarodějnice a také Mordovi přívrženci. Mord je největší hrozbou onoho světa. Jedná se o gigantického medvěda, který umí létat. Ne, vážně, není to legrace a Borne není komedie. Mord sám o sobě působí absurdně, přitom funguje jako skvělý záporák. Mordovi přívrženci jsou už „pouze“ relativně obyčejní medvědi (i když mají vlastní řeč). Proti nim stojí zmíněná čarodějnice a její pomocníci (zdivočelé děti či lidé, kteří dříve patřili ke Společnosti).

Ruiny jsou plné pozůstatků biotechnologických experimentů, které stvořila tajemná Společnost, pro kterou pracoval i Wick. A jeden z takových experimentů byl i Borne. Biologicky organizovaná nesamostatná entita. Rachel ho nalezne, když Borne, v té době maličký jak sasanka, upadne z Mordova kožichu. Rachel si k Wickově nelibosti Bornea odnese domů a začne se o něj starat. A Borne roste. Ukáže se, že je to nesmírně zajímavá a inteligentní entita. Zvláštní je, že nikdy nic nevylučuje, přitom však žere. Hodně moc žere. Třeba ještěrky, ale také jiné věci.

Ačkoliv je Borne nejzajímavější postava románu, překvapivě není tou ústřední. Děj se točí kolem Rachel, která příběh vypráví. A právě její seznamování a poznávání Bornea celý román táhne. Trochu zvláštně je popsán její vztah k Wickovi. Ostatně jeho vývoj je netypický, ve svém výsledku však nakonec pochopitelný.

Borne je napsán velice čtivě a srozumitelně. Nejedná se tedy o takové „psycho“, jako je autorovo dílo Anihilace. Naopak zde nechybí ani trocha humoru, a to ve výborně napsaných dialozích. Borne je zkrátka zábavná kniha.

Jeff VanderMeer je autorem cenami ověnčené trilogie Jižní zóna či nedávno zde recenzované Knihy divů, která není beletristickým dílem, ale průvodcem světem tvůrčího psaní.

Borne je nesmírně zvláštní a originální kniha, která potěší především ty, kteří hledají neotřelé nápady. Její bizarnost a nereálnost dokáže autor zcela obhájit. Jsem si jistý, že po dočtení si budete bytost zvanou Borne už navždycky pamatovat.

Vydalo: Argo, 2019
Překlad: Pavel Bakič
340 stran / 348 Kč