Smrt bývá nehezká jako z Marata ve vaně

Vše živé má zcela přirozeně danou svou konečnost ve smrti. Pouze lidé se jí na jednu stranu neustále obávají a na tu druhou se ji snaží zatvrzele popírat jako něco vzdáleného někde v nedosažitelné budoucnosti. To ovšem neplatí u hororového žánru, jenž upozorňuje na to zasuté v lidském podvědomí, vynese to na denní světlo a řádně tímto nezkresleným výjevem děsí.

Jihočeský autor Jiří Sivok v novele Smrt bývá nehezká (název si vypůjčil z písně Karla Kryla) seznamuje čtenáře po kratičkém prologu, jenž začne dávat smysl až s rozvíjejícím dějem, s osudy spisovatele brutálních thrillerů Dana Hejtmana a jeho rodiny. Ten se velmi záhy setká se smrtí, jež je pro něj opravdu bolestivou a neodvratitelně skutečnou. Ne jako ta, kterou sám vytvářel a rozséval na stránkách svých knih. Celý život se mu obrací úplně naruby, rychle nabírá temné obrátky ve směru jediné možné cesty za podpory síly, která i kdyby jej přivedla do samotného pekla, je ochoten ji podstoupit. Neboť právě naděje ho přivede na stopu jedné záhady a současně možnosti řešení, jak by mohl tu nehezkou smrt odvrátit. Pokud to ovšem byla naděje, co jej navedlo na tuto hrůznou pouť, na níž se setkává s dalšími smrtí poznamenanými lidmi.

Jiří Sivok zvolil pro svou knihu vyjadřovací formu velmi podobnou té filmové. Poměrně krátké oddíly jsou rozsekány do kratičkých číslovaných kapitol, takže představují zlou a temně zběsile rychlou jízdu, která nemá kdy začít nudit. Přesně jako střihy ve filmu. Navíc se střídá současnost s minulostí a děj také přeskakuje při představování dalších důležitých, velmi dobře popsaných a reálně představitelných postav i s jejich bolestným setkáním se smrtí. Přicházejí přesně v ten pravý čas, než se mají setkat s hlavním hrdinou Danem Hejtmanem.

Z příběhu je cítit silná inspirace dílem Stephena Kinga, novela dokonce obsahuje i několik přímých citací, což ovšem není vůbec na škodu, ba právě naopak. Všudypřítomná smrt, umírání a násilí autor vykreslil přímo s detailní explicitností, až i otrlý čtenář může chvílemi ustrnout.

Autorem obálky a zdařilých ilustrací obohacujících sugestivní atmosféru je Josef Pepe Svoboda. Jeho ilustrace doplňují a plně podtrhávají text samotného díla. Grafické podobě knihy ani úpravě obálky od Michala Březiny standardně není co vytknout.

Hodnocení: 83 %

Jiří Sivok: Smrt bývá nehezká
Vydal: Golden Dog, 2020