David Gemmell: Legenda (audiokniha)

Jedna z nejepičtějších hrdinských fantasy je tu konečně v podobě audioknihy v podání mistra slova Saši Rašilova.

Britský spisovatel David Gemmell napsal román Legenda jako sedmý díl takzvané Drenajské ságy v roce 1984. Přesto ji znalci autorova díla doporučují jako první knihu, kterou by si čtenáři s Gemmellem doposud neseznámení měli přečíst. Legenda je totiž považována za vrcholnou ukázku jeho vypravěčského umu. Možná právě proto si ji audio vydavatelství AudioStory vybralo jako první z dlouhé řady jeho děl, aby ji pod vedením režiséra Daniela Tůmy převedlo do podoby audioknihy.

Název ságy je odvozen od království Drenaj, v němž se jednotlivé příběhy této série odehrávají. Na začátku románu stojí Drenajské království na prahu nezadržitelné invaze Nadirů. Severské kmeny, které vždy bojovaly navzájem mezi sebou, byly nedávno sjednoceny Ulrikem, kmenovým náčelníkem s obrovskými ambicemi. Jedinou překážkou, která by snad mohla jeho bojovníkům zabránit v ovládnutí Drenaje, je hraniční pevnost Dros Delnoch. Než ale dojde na jejích hradbách k závěrečné epické bitvě, bude potřeba shromáždit hrdiny.

Jedním z nich je na první pohled nepříliš statečný Regnak, zvaný Rek, který se na útěku před blížící se válkou setká s dívkou, jež si získá jeho srdce a přivede ho spolu se skupinou bojových mnichů na hradby Dros Delnochu. Druhým je pak Druss – hrdina z legend, o jehož činech se zpívají písně. Tytam jsou však doby, kdy vládce sekery a postrach nájezdníků kosil nepřátele po tuctech. Teď žije daleko od lidí, v horském doupěti. Zde se chystá čelit svému největšímu protivníkovi – senilitě a smrti sešlostí věkem. Žádost jeho dávného přítele, nyní nemocí zesláblého velitele pevnosti, však starého válečníka donutí znovu popadnout sekeru Snagu a vydat se vstříc hordám nepřátel směřujícím k Dros Delnochu.

David Gemmell v románu mistrně splétá osudy jednotlivých hrdinů a nenechá čtenáře vydechnout. Příběh nepostrádá silné a zdaleka ne černobílé postavy a je v něm místo nejen pro líté souboje či pikle, ale také pro lásku, odvahu a opravdové přátelství. Druss není v Gemmellově podání jen nemyslící horou svalů, ale mužem, který se snaží čelit démonům s hlavou vztyčenou a ironickým úšklebkem na rtech.

David Gemmell zaplnil svůj svět plejádou postav. Přestože jde o jednohlasou četbu, zkušený vypravěč Saša Rašilov s profesionalitou sobě vlastní přiřadil jednotlivým hrdinům ten správný hlas. Nijak nepřehrává a jeho projev je civilní a posluchač se díky jeho umu dokáže perfektně mezi jednotlivými postavami orientovat. Je hezké slyšet, když vypravěč dokáže hlasovým projevem reflektovat nejen silné emoce, jakými jsou například strach či vztek, ale také vývoj a proměny jednotlivých hrdinů. Například Rek je na začátku své cesty úplně jiným člověkem než v závěru knihy. Proměnu jeho hlasu od takřka bázlivého přes odhodlaný až po tón hodný vůdce je radost sledovat. A takových příkladů najdeme v této audioknize mnohem víc.

Hudební doprovod je spíše minimalistický, což vůbec nevadí. Táhlé troubení rohu naopak pěkně doplňuje příběh o hrdinném boji obránců Dros Delnochu.

Pokud tvorbu Davida Gemmella neznáte nebo pokud si chcete zavzpomínat na jednu z jeho nejlepších knih, můžu vám Legendu v podání Saši Rašilova vřele doporučit.

Za poskytnutí recenzní nahrávky děkujeme portálu Audiotéka, kde si Legendu můžete koupit.