Chřtán – velkolepá výpravná fantasy pro milovníky draků

Většina z nás má nějakého autora, od něhož kupuje všechno, leckdy se ani nepodíváme, o čem má jeho nejnovější dílo být. Pro mě se jedním z takových autorů díky své prvotině stal v roce 2015 také komiksový výtvarník a scenárista Stjepan Šejić. Mám proto nesmírnou radost, že tahle výpravná fantasy teď vyšla i u nás u nakladatelství Comics Centrum.

Sten Fais je lhář a zbabělec, který má talent dostávat se do problémů. Nebo to tak aspoň vypadá. Má v plánu vykrást dračí hrobku v Runenos, ale k tomu potřebuje draka… Lyn de Luctes shodou okolností draka má. Poté co se při pradávném rituálu dračích jezdců zvaného Propojení spojila s magickou zbraní dávné válečnice Kalisto, šly věci poněkud z kopce a Lyn musela uprchnout. Na cestě se setkává právě se Stenem a společně se chtějí vydat do Runenos. Kolem nich bují intriky, rozrůstá se moc církve, jednotlivá království čelí útokům podivných draků, takzvaných šarkanů, a nikdo nemá ponětí, kdo za těmito útoky stojí. Jen málokoho by napadlo, že jejich strůjcem je bývalý král Nebezial Ašeri, jehož všichni považují za mrtvého. Služebnice osudu, bohyně Aerteda, to nechce nechat jen tak a pokusí se dění ovlivnit za pomoci Poutníků – vyvolených jedinců, v jejichž silách je měnit běh světa, ať už k lepšímu, nebo k horšímu. Dozajista není překvapením, že Poutníky se stali právě Sten a Lyn.

To by byl ve zkratce děj prvních dvou knih – Volání osudu a Společníci – z komiksové série Ravine, která u nás vychází pod názvem Chřtán. Jedná se o Šejićovu prvotinu na poli scenáristiky. Skutečnost, že se jedná o prvotinu, lze poznat hned v několika ohledech. Jedním z nich jsou lehce prkenné dialogy – a to i přesto, že s nimi autorovi pomáhal jeho zkušenější kolega Ron Marz, který s ním již předtím spolupracoval na sérii Witchblade. Druhým začátečnickým nešvarem je až takřka přebujelý worldbuilding s hromadou specifických výrazů, který není vždy srozumitelný hned napoprvé a Stjepan Šejić v rámci jeho objasňování občas sklouzne ke klasickému vysvětlování, kdy jedna postava vysvětlí něco jiné postavě bez ohledu na to, že by to daná postava měla čistě teoreticky už dávno znát (například z důvodu svého společenského postavení a s tím spojeného vzdělání). Na oba tyto nedostatky však čtenáři zapomenou, nebo jim lépe řečeno nejspíš ani nepřijdou na mysl, jakmile se podívají na první stránky Chřtánu.

Stjepan Šejić má velmi specifický styl kresby, který lze snadno na první pohled rozeznat mezi ostatními komiksovými výtvarníky. (U nás je známý především díky erotickému komiksu Sunstone.) Když se člověk podívá na video z procesu tvorby, kterých Stjepan Šejić uveřejňuje celou řadu, zjistí, že jako výtvarník pracuje poměrně netradičním způsobem – vlastně vůbec neskicuje.

Což se projevuje právě i v Chřtánu – z jeho doposud vydaných komiksů je kresba jednoznačně nejpropracovanější a na pohled velice líbivá. Je realistická, plnobarevná a oplývá neskutečným množstvím detailů. Tohoto kouzla Stjepan Šejić dosáhl poměrně jednoduše. Hojně totiž vytváří 3D modely a toho využil i při tvorbě Chřtánu. Díky tomu se například nestane, že by jednou měla postava větší a pak zase menší nos a podobně. Tento přístup je hodně znát také na brnění a na kovových detailech, které autor jednoduše na panely kopíruje a pak jen dodělává, místo aby je pokaždé kreslil celé znovu.

Výsledkem jsou tak precizně zpracované panely, které zanechají ve čtenářích opravdu velkolepý dojem. Nakladatelství Comics Centrum navíc v českém vydání udělalo jednu zásadní změnu, která pomohla celé kresbě ještě vyniknout. Místo tradiční velikosti dopřálo totiž Chřtánu velkoformátové vydání, což jim umožnilo v řadě případů posunout bubliny, které například zakrývaly některé postavy či detaily…

Chřtán je klasická výpravná hrdinská fantasy se vším, co k tomu patří. Osud, předurčení, zrada, dávné křivdy, cesta do pekel dlážděná těmi nejlepšími úmysly, hrdinové, kteří nejsou tak úplně těmi, za koho se vydávají… Pokud patříte k fanouškům podobného typu fantasy, Chřtán zkuste. Celý příběh má neskutečnou atmosféru, ještě navíc umocněnou úžasnou kresbou a potěší každého milovníka dobrodružství a dobrých příběhů. A taky draků, protože ti jsou tu ohromně důležití, ať už pro příběh jako takový, nebo pro kosmologii Šejićova světa. Což se koneckonců mohou čtenáři dozvědět v celé řadě krásně zpracovaných dodatků na konci každé knihy.

Tušíte nějaké „ale“? Tušíte správně. Obě knihy ze série Ravine, česky tedy Chřtán, vyšly v roce 2013. Stjepan Šejić se nechal slyšet, že by série měla mít dohromady 12 dílů. Což o to, v případě komiksů to není nic neobvyklého a příběh na to potenciál rozhodně má – naopak jsem se divila, že s tím, jak velkolepou hru autor rozehrál, by měla série mít „jen“ 12 dílů. Jenže od té doby žádný další díl nevyšel, protože knihy se neprodávaly. Proč tedy nakladatelství Comics Centrum vydalo knihy, které nemají pokračování?

Stjepan Šejić se během uplynulých let etabloval jako talentovaný, plodný a velice oblíbený komiksový tvůrce. Pracoval hodně pro DC (jeho Harleen patří k nejpopulárnějším kouskům z edice Black Label), ale i pro jiná nakladatelství a je pověstný celou řadou vlastních knih. Pár let nazpět oznámil, že odchází od velkých zakázkových projektů a hodlá se věnovat pouze vlastní autorské tvorbě. Což okamžitě převedl do praxe – už takřka dokončil Sunstone, rozjel další projekty jako například Fine Print (momentálně dvě knihy), Achilles Shieldmaidens nebo The Queen and the Woodborn (oboje má zatím jako webkomiksy na svém patreonu). Mezitím pracuje na dokončení série Death Vigil (vyšlo i česky) a oznámil právě návrat k sérii Ravine.

Comics Centrum vydalo oba díly Chřtánu u příležitosti Comic-Conu Prague 2024, který proběhl 5. – 7. 4. 2024, kde byl Stjepan Šejić spolu se svou ženou Lindou (která byla předlohou pro postavu Lyn a sama je komiksovou tvůrkyní) hostem. Na besedě opětovně přislíbil návrat k sérii a oznámil, že bude mít nakonec jen deset dílů. Třetí kniha, která je již hotová, by měla v originále vyjít začátkem roku 2025.

Chřtán rozhodně stojí za pozornost, a to i za předpokladu, že nepatříte zrovna k milovníkům komiksů. Pevně věřím, že se brzy dočkáme dalších knih, k čemuž dozajista přispěl i prodej licence na český překlad – který byl i pro samotného autora velice milým překvapením.

Vydalo: Comics Centrum, 2024
Překlad: Alexandra Niklíčková
Tisk: barevný