Jonáš Ledecký & Michal Suchánek: Afterpunk

Afterpunk přináší čtenářům deset povídek, jejichž hrdinové čelí skoro všem pohromám, které známe z postapokalyptických filmů a knih.

Scenárista a ilustrátor Jonáš Ledecký je autorem komiksové adaptace povídek Karla Čapka, ale také ilustrátorem komiksu Karel IV. Pán světa. V letech 2018-2020 tvořil komiksy pro magazín Playboy. Michal Suchánek je autorem povídkového komiksu Děsivé radosti, podle scénáře Štěpána Kopřivy nakreslil povídku do sborníku Batman: Svět a jeho práce zahrnuje nejen zakázky pro mnohá komiksová nakladatelství, ale také knižní obálky a ilustrace. Své síly oba autoři spojili při výstavě svých kreseb, která byla součástí doprovodného programu festivalu Future Gate. Právě při téhle příležitosti vznikl nápad na společný povídkový sborník, jehož příběhy se budou odehrávat ve světech po apokalypse.

Zatímco o výtvarnou stránku knihy se autoři podělili, scénáře ke všem povídkám napsal Jonáš Ledecký. Příběhy jsou to pestré a skoro každý se odehrává ve světě stiženém jinou apokalypsou. Dvojdílná povídka Červená / Vzteklí psi zavede čtenáře do světa po jaderné válce, kde hrdinové se srdcem na dlani čelí klanu nájezdníků. Jako otvírák funguje naprosto skvěle. Na této povídce se výtvarně vyřádili oba kreslíři. Zlatý časy jsou na první pohled pěkně vypointovanou povídkou ze světa plného zombíků, jejíž kresbu Ledecký pojal trošičku ve stylu Jasona Latoura.

Povídku Vetřelci nakreslil Michal Suchánek. Toto komorní rodinné drama ze světa, v němž být jiný znamená nést cejch Jidášův, je bezesporu nejtemnější příběh. V povídce Máslové sušenky Jonáš Ledecký přivádí na scénu dva ne moc chytré nájezdníky. Na tomhle příběhu je vidět, že dobrý scénář je polovina úspěchu. Kresby k povídce Hope: Naděje umírá poslední se ujal Michal Suchánek a jeho pojetí zombie apokalypsy je věru masakrózní.

Následují čtyři krátké, jednostránkové povídky Nejsem robot, Tichá noc, Rýmovačka a Whaam! Všechny nakreslil Jonáš Ledecký a pro všechny platí, že dobře vypointovaná povídka je lepší než šestisetstránkový román.

Oba výtvarníci mají dost odlišný styl, přesto se skvěle doplňují. Nejlépe je to vidět v povídkách, které si rozdělili na půl. Suchánkova kresba je filmovější, a díky tomu skvěle vyniknou všechny akční scény. Ledeckého kresba je mnohem spíše punková, přesto je v ní patrný velký cit pro detail. Tlumené, střízlivé barvy k jím kresleným příběhům sednou stejně dobře jako baseballová pálka do ruky nájezdníka. Ostatně o tom, jakou péči oba kreslíři projektu věnovali, se čtenář může přesvědčit v sekci Afterparty, která je plná náčrtků opatřených komentáři obou výtvarníků.

Jedinou vadou téhle pěkné a originální sbírky je trošku nešťastně zvolená posloupnost povídek. Jednostránkové povídky jsou totiž řazené na konec knihy, a ta tím pádem vyznívá trochu do ztracena.

Mám rád (stejně jako oba autoři) šťastné konce a jsem rád, že i tahle recenze ho má. Protože i přes nevelký rozsah je Afterpunk důkazem, že i našinci umí udělat postapo komiks světové úrovně.

Vydala: CREW, 2024
Scénář: Jonáš Ledecký
Kresba: Michal Suchánek, Jonáš Ledecký
Vazba: pevná
Tisk: barevný
120 stran / 399 Kč