Fracassiho Sirotčinec v údolí znepokojivě brnká na nervy

Dětství bývá zřídkakdy bezstarostné, ale mělo by být aspoň plné hezkých zážitků. Dítě by se mělo smát, hrát si a mít pocit bezpečí. Jenže zlo někdy nešetří ani ty nejmenší a neschovají se před ním ani děti v sirotčinci zasvěceném bohu.

Temný příběh Sirotčinec v údolí se odehrává na začátku 20. století v katolickém sirotčinci. Hlavní postavou je Petr, ve kterém otec Andrew vidí nového kněze. Petr neměl hezkou minulost, ale to téměř žádný z chlapců v sirotčinci. Život zde není lehký, ale má svá pevná pravidla a přísný otec Poole velmi lpí na disciplíně. Zvyklosti sirotčince naruší nečekaná návštěva. Místní šerif požádá o pomoc s jedním podivným mužem. Potom už bude vše jiné.

Sirotčinec v údolí je horor. Poměrně klasický, ale nesmírně působivý. Byla by škoda prozrazovat něco bližšího, protože zážitek z knihy je skvělý, když budete postupně odhalovat, co se vlastně děje. Nicméně klasický horor znamená, že zde půjde o souboj dobra a zla, ať už to znamená cokoliv. Katolický sirotčinec zase napovídá, že svou roli zde sehraje náboženství a víra sama o sobě. Rovněž také psychologie.

Philip Fracassi zvolil zajímavý styl vyprávění, kdy se vcelku nečekaně věnuje více postavám. Téměř každou kapitolu změní osobu, z jejíhož pohledu příběh vypráví. Nejvíc prostoru dostává Petr, ale některé situace ukazuje z pohledu otce Andrewa nebo jiných chlapců ze sirotčince. To značně oživuje celý příběh, a čtenář tak má šanci se do děje daleko lépe vžít. A také mu na postavách bude skutečně záležet.

Autorovi se podařilo parádně knihu vygradovat a celou dobu má člověk pocit, že atmosféra houstne. Již velmi brzo působí děj znepokojivě. Fracassiho dílo je však velmi čtivé a zároveň si autor hraje se slovy. Někdy dokáže zabrnkat na čtenářovu pozornost a nervy jedinou větou. Jak příběh pokračuje, scény jsou působivější. V jednom bodě dojde k situaci, kdy se vše absolutně zvrtne. Sirotčinec v údolí se docela dlouho obejde bez větší akce a spíš si autor šikovně buduje základy pro onu situaci, kdy vše eskaluje. Poté už to postupuje velmi rychle.

Ač se Philip Fracassi nijak zvlášť nevyžívá v brutalitě, nabídne i velmi syrové a drsné scény. Není to kniha pro slabé nátury. Horor a hrůza spočívá však především v psychologii příběhu a jednotlivých postavách. Pramení z nejistoty a neustálého očekávání toho, co přijde. Horor je to sice tradiční, ale příběh je natolik umně odvyprávěn, že čtenáře udržuje až do konce v napětí, jak to dopadne.

Román má doslova epický závěr. Každý čtenář ho bude vnímat jinak, ale autor se dle mého držel při zemi a osvědčené hororové klasiky. To však neznamená, že bych nebyl nadšený nebo neměl pocit, že jsem dočetl fantastické dílo.

Na samotném konci knihy naleznete i informace o autorovi a také krátký rozhovor, který vám osvětlí některé věci týkající se románu a autorovy tvorby obecně. Díky tomu lépe rozumím zvolenému závěru příběhu.

Philip Fracassi je bývalý hollywoodský scenárista a také hudební producent. V roce 2015 se ale vrhl do světa hororu a Sirotčinec v údolí je jeho třetí knihou vydanou v češtině (všechny vyšly v nakladatelství Gnóm). Debutoval povídkovou sbírkou Hleď, prázdnota a poté vyšla novela Sacculina.

Sirotčinec v údolí je excelentní horor. Philip Fracassi píše čtivě a především dokázal příběh našponovat emocemi, napětím a znepokojivými výjevy. Budete moci hádat, která z postav je ta špatná, nebo přemýšlet, co je vlastně dobro, zlo a zda je možné se vždy zachovat správně. Sirotčinec v údolí je velmi působivá kniha a Fracassiho dílo patří k tomu nejlepšímu ze současného hororu.

Malý tip na závěr. Kniha je pěkná v měkké vazbě, ale pokud můžete, objednejte si tu pevnou. Této knize sluší víc.

Vydal: Gnóm!, 2024
Překlad: Jakub Němeček