Philip Fracassi: Hleď, prázdnota

Fantasy, sci-fi a k tomu jejich občas opomíjený kamarád horor. Tenhle žánr frčí ve filmu, ale mezi knižními svazky se hledá docela obtížně. Kapesní nakladatelství Gnóm se rozhodlo české čtenáře seznámit s počinem, jenž se stal povídkovou sbírkou roku 2017 na serveru This Is Horror.

Sbírka Hleď, prázdnota obsahuje devět hororových příběhů, z nichž se většina svým přibližně třicetistránkovým rozsahem řadí mezi povídky, ale poslední počin, Mandala, už je plnohodnotnou novelou. Pod všemi je podepsán americký spisovatel a scenárista Philip Fracassi. Všechny hororové příběhy ve sbírce, tedy až na Velkochov dětí, přinášejí nádech retro atmosféry amerického venkova. Velkochov dětí naopak přináší menší exkurzi na Britské ostrovy. Důležitou pozici ve značné části Fracassiho příběhů zaujímá rodina a vztahy mezi jejími členy. Někdy naprosto idylické, ale jindy neuvěřitelně zvrácené či nenávratně zničené osudem.

Philip Fracassi často do hororů začleňuje fantasy motiv nebo paranormální schopnost. Má však zároveň tendenci ukončovat zápletky existencí „vyššího zla“, čímž občas totálně zazdí dobře našlápnutý a čtivě rozjetý počin, který by bez tohoto zásahu působil mnohem přirozeněji, ba dokonce děsivěji. Příběhy ve sbírce Hleď, prázdnota beze zbytku splňují požadavky hororového žánru, ale pro ostříleného čtenáře nemusejí dosahovat dostatečné míry děsu a napětí. Hutnou atmosféru překvapivě shodila i úvodní předmluva Lairda Barrona, která do jisté míry vyzradila osudy hlavních hrdinů.

Celá sbírka je příjemně čtivá a jednotlivé příběhy slušně plynou, i když se Philip Fracassi někdy až příliš mazlí s popisy míst a krajiny. Snaží se hrát si s psychologií postav tam, kde je to důležité. Fracassiho stylu však chybí správné hororové kouzlo, které by dokázalo zapůsobit na lidskou fantazii, vyvolat strach a vypálit příběh do hloubi čtenářovy paměti. Ze všech devíti kousků k tomu mají nejvíc našlápnuto Mandala a Oltář, ve kterých hlavní role mají malé děti, což je velice vděčný motiv sám o sobě.

Hleď, prázdnota – první kniha z nové edice Pulp Robot nakladatelství  Gnóm – rozhodně nedělá ostudu, ale ani nenaplňuje svůj potenciál. Nebo zkrátka není pro každého čtenáře…

Obsah:
Nikdo není v bezpečí (předmluva Lairda Barrona)