Douglasovo Hnízdo – mistrně napsaný krutý a krvavý příběh

Přírodní rovnováha je více než jen křehká. Stačí nepatrné vychýlení misek vah a může dojít ke katastrofálním důsledkům pro celý uzavřený ekosystém. Obzvláště pak pro člověka jako druh, který si sice arogantně myslí, že se z přírodních zákonitostí již vymanil, ovšem nic nemůže být vzdálenější pravdě.

V poklidném ostrovním městečku Yarkie žijí starousedlíci, potomci dávných velrybářů. Změny nijak zvlášť s otevřenou náručí nevítají. O to horší je zjištění pro hrstku vůdců místní komunity, že z důvodu z pevniny nařízené změny jedů používaných na skládce, jež se nachází na vzdáleném cípu ostrova, se z ní začíná neklidně rozlézat plíživé nebezpečí. Roj krvelačně hladových švábů začíná lačnit po lidském mase, krvi a kostech. Podaří se na pomoc přivolanému vědci z Cambridge zvítězit nad tímto nebezpečným a zákeřným nepřítelem?

Je těžko uvěřitelné, že by takový námět mohl být něčím jiným než jen vyvanulým hororovým béčkem. Hnízdo také čistokrevným béčkem je a je na to patřičně hrdé. Navíc rozhodně není vyvanulé! Je svými popisy krvavé do všech detailů, nervy drásající svým dějem a kruté zacházením s postavami, u kterých si čtenář opravdu nemůže být do úplného konce jist, které z nich to zvládnou a zůstanou naživu a které budou mít smůlu a skončí v nenasytném chřtánu hladových švábů. A po takové hostině nezůstávají žádné zbytky.

Navíc je román skvěle áčkově napsaný. A to nejen už zmíněné detailní popisy, nýbrž i propracované charaktery jednotlivých postav, jejich motivace, klady i zápory. Jsou prostě naprosto uvěřitelnými živými lidmi. K tomu si Gregory A. Douglas dal tu práci, aby v rámci možností dostatečně vysvětlil vědeckým žargonem důvody, kvůli nimž došlo k onomu narušení přirozené rovnováhy prostředí, které způsobilo mutaci u švábů a jejich přerod na vyšší vývojový stupeň, aby vůbec bylo takovéto ohrožení uvěřitelné.

Pokud čtenář po tomto hororovém románu ze staré školy sáhne, své četby rozhodně litovat nebude. I když se nejednou opotí, za podezřele šustivého zvuku sebou cukne a již nikdy se nebude na obyčejného švába koukat tak jako předtím, než vzal Hnízdo lehkomyslně do rukou, otevřel a začetl se.

Vydal: Golden Dog, 2023
Originální název: The Nest (1980)
Překlad: Martin Štefko