Karen Lynch: Nezdolná

Sara Greyová se snaží odhalit tajemství otcovy smrti. Jenže se sama dostala do hledáčku upíra, který se jí chce za každou cenu zmocnit. A Sara zjišťuje, že svět je mnohem magičtější, složitější a nebezpečnější, než si myslela – a co víc, že ani ona není tak úplně člověk.

Do života se jí kromě nebezpečných nadpřirozených stvoření, tajemství vlastní minulosti a původu začne plést i samozvaný ochránce, bojovník Nikolas, který Saru nebetyčně rozčiluje svým panovačným chováním.

Sara po smrti otce žije se strýčkem, je spíš uzavřená, ráda čte a poslouchá rockovou hudbu. Tají, že má dar uzdravovat bytosti i zvířata. Používání jejího daru v ní zároveň probouzí jakousi temnotu, která jí dodává rychlost a sílu, ale také v ní vyvolává agresivitu. Proto se jí ze všech sil snaží potlačit.

Karen Lynch píše čtivě a chytlavě. Vytvořila pestrý nadpřirozený svět, v němž kromě upírů a vlkodlaků existují trollové, bažiňáci, démoni, impové, elementálové i čarodějové. V příběhu nechybí spousta akce, nebezpečí, tajemství a odhalení ani trochu humoru. Napětí příběhu dodává postupné poznávání nadpřirozeného světa i pátrání po tom, kdo zabil Sařina otce. Nezdolná překvapivě nemá romantickou linku, ale už od začátku je čtenářům jasné, kdo bude pro Saru tím pravým. Za zmínku také stojí, že se Nezdolná (stejně jako celá trilogie) pyšní krásnou obálkou.

Bohužel se v Nezdolné objevují nelogičnosti a nedotaženosti. Hlavní hrdinka sice není žádná krasavice, přesto po ní kluci touží (ačkoliv zrovna tohle klišé je v závěru poměrně zajímavě vysvětleno), a děj se posouvá dopředu tím, že Saře někdo něco zakáže a ona udělá přesný opak. Největším problémem pro mě zůstává dynamika mezi Sarou a Nikolasem. Nikolas je panovačný, zkostnatělý, lpí na pravidlech své komunity a očekává, že se mu Sara bez námitek podřídí, což ona samozřejmě nehodlá akceptovat. Přitom by stačilo, kdyby si spolu promluvili a ušetřili si tak spoustu problémů, nebezpečí a nervů.

Nezdolná patří ke starší young adult fantasy, v originále vyšla už v roce 2013. Pořád je z ní cítit inspirace populárním Stmíváním, ačkoliv tady nejsou žádní sexy třpytící se upíři. Nezdolná je naštěstí lépe napsaná, promyšlená, s pár zajímavými nápady a rozhodně chytřejší a schopnější hlavní hrdinkou.

Nezdolná je prvním dílem stejnojmenné sedmidílné série. Hlavní hrdinkou je Sara, ovšem pouze v prvních třech dílech. Druhý díl s názvem Útočiště vyšel v českém překladu na podzim roku 2023 a třetí díl Samotářka, který ukončí její nebezpečné dobrodružství, vyjde v češtině v dubnu 2024. Ve čtvrtém díle se na celou trilogii o Saře podíváme pohledem bojovníka Nikolase a v pátém, šestém a sedmém dílu jsou hlavními hrdiny vedlejší postavy z původní trilogie, jako je třeba Sařin kamarád Roland nebo bojovník Chris.

Pro cílovou skupinu náctiletých čtenářů můžu Nezdolnou s klidem doporučit. A starším čtenářům tuto knihu doporučuji v případě, že si chtějí přečíst starou dobrou young adult fantasy nebo milovali Stmívání a chtějí si při čtení trochu nostalgicky zavzpomínat.

Vydalo: Yoli; 2023
Překladatel: Jitka Švubová
Vazba: měkká