Petr Junek: Tajemství Křišťálové hory

Jihočeský autor Petr Junek se vydává po stopách nevyřešených únosů. V napínavém kriminálním thrilleru lehce okořeněném mystikou a nostalgií devadesátých let rozehrává hru o čas, důvěru i lidskou příčetnost.

Ztratí se dítě. Noční můra každého rodiče. Ale i vyšetřovatele, policisty, člověka. Podaří se pachatele odhalit, než oběti ublíží? Nebo než unese další? Jižní Čechy svírá strach. A únosce nezanechává žádné stopy. Nechce výkupné, nikdo neví, kdo je zač. Je schopný svůj čin opakovat i ve chvíli, kdy jsou policejní složky na nohou a formuje se domobrana.

Hlavním hrdinou je kapitán Michal Zábranský, policejní vyšetřovatel, o kterém se čtenář sice nedozví mnoho – jeho rodina i osobní záležitosti se ztrácejí ve smršti událostí, jimž musí čelit. Každý poslední čtvrtek v měsíci zmizí další dítě. A zdá se, že s únoscem odchází dokonce dobrovolně. Kapitána Zábranského a jeho tým čeká nejhorší půlrok v životě.

Petr Junek zaujal čtenáře svojí tvorbou už v roce 2011, kdy mu vyšel první román Apokalypsa: Poslední revoluce. To, že si o budoucnosti lidstva nedělá iluze, dokázal i dalšími svými knihami Stigma Diabolicum: Nový světový řád nebo Hypnosis: Třetí velká destrukce. Na textu autorovy nejnovější knihy je znát, že se za léta vypsal. V románu Tajemství Křišťálové hory se více soustředí na lokální tragédii odehrávající se v jeho rodišti. Zaobírá se psychologií postav a komunity – ať už jde o policejní sbor nebo obyvatele zasažených jihočeských obcí. A jde mu to mimořádně dobře.

Kniha není obsáhlá a stejně jako vyšetřovatelé, ani čtenář nemá času nazbyt. S každou odhalenou skutečností se dostává blíže k pachateli, ale stále ne dostatečně blízko, aby odhalil jeho identitu či záměry. Ve chvíli, kdy pravý úmysl nemilosrdného únosce konečně trochu prosákne na povrch, napětí ještě vzroste a nenechá hlavního hrdinu, jeho kolegy, a tím ani čtenáře vydechnout až do samotného konce.

Petr Junek vystavěl napínavý příběh, který vedl místy, jež osobně zná (vynikající popisy jižních Čech, všech obcí, promyšlená strategie pátrání včetně spolupráce s rakouskou stranou). Okořenil román vzpomínkami na divoké devadesátky, metalovou scénu té doby a vlastními zkušenostmi, což knize dodává na mrazivé autenticitě.

Tajemství Křišťálové hory je krátkým a o to víc napínavým románem, který potěší každého příznivce nejen detektivních příběhů. Pohrává si s mystičnem tak znepokojivě, že samotný čtenář (stejně jako hlavní vyšetřovatel) chvílemi tápe, čemu má vlastně věřit.

Kniha vyšla v nakladatelství Élysion v pevné vazbě s působivou obálkou, redakce se zhostil Boris Hokr, což je na textu znát. Nezbývá než popřát čtenářům pevné nervy a autorovi mnoho dalších takto napínavých a propracovaných knih.

Vydal: Élysion, 2023
Počet stran: 216
Vazba knihy: pevná