Petr Junek: Stigma Diabolicum – Nový světový řád

„… A umrlec žasnul. Nad krásou věcí, jež nám byly odebrány, nad stíny, které se rozplývaly při letmém dotyku, a nad mlhovinou, která obepínala Universum po celé jeho dokonalé šíři. A nad pravdou, která se pojednou zdála tak jednoduchá, tak prostá a přec tak nádherná…“

Junek_Stigma DiabolicumZe začátku knihy je čtenář právě tak jako Kamil vržen do děsivého chaosu, do stavů na pomezí snu a skutečnosti, mezi světy, jejichž existenci zdravý rozum popírá. Na to jej vyděsí pár nefalšovaně hororových situací, a když už je hrdina skutečně v koncích, dozvídá se, že všechny dosavadní události byly jen součástí něčeho většího. Něčeho monstróznějšího. Co si jen málokdo z nás dokáže představit. Oč hůře je na tom mladík, který doposud vyhledával jen holky, pivo a tvrdou muziku?

Právě díky tomu, že hlavním hrdinou je obyčejný kluk odvedle, je snadné se do knihy ihned začíst. Popisy jeho prvních výletů do cizích světů jsou sugestivní, někdy navzdory své zrůdnosti až krásné. Nějakou dobu je s ním čtenář na útěku a drží mu palce – vždyť on to všechno stihne a dokáže velké katastrofě zabránit. Když se dostane k pasáži, kde si Čína s Amerikou posílají jaderné hlavice a z Tichomoří je zamořená poušť, dojde mu, že dobrý konec se konat nebude.

Četba Nového světového řádu rozhodně nevykouzlí úsměv na tváři. Naopak neustále klade otázku – kde končí fantastika a začíná realita? Ačkoli jsou zde válečné konflikty vysvětlovány z pohledu jasného euroskeptika, červíček zřejmě zahlodá i v těch, kteří si z jednotné Evropy mnoho nedělají. Některé symboly či odkazy budou znát přímo ze svého okolí, a to jednomu na klidu v duši nepřidá.

Kniha Stigma Diabolicum se mi díky brilantním popisům a napínavému ději četla dobře i přes to, že sloh byl tu a tam neučesaný a některé skutečnosti či popisy se zvláště ke konci příběhu opakovaly, čímž složité finále zbytečně nabobtnalo. Navzdory všem těm strašlivým událostem, které si s hlavním hrdinou prožijeme, navzdory beznaději, v kterou jsou uvrženi všichni ostatní, v knize najdeme i pozitivní odkazy. Na sílu hrdinství, krásu lidské duše a nesmrtelnost lásky. Rozhodně se těším na další knihu Petra Junka.

Vydal: Leviathan; 2014