Dračí krev – finále, o němž si mnozí mysleli, že se ho už nedočkají

Některým knihám se na našem trhu nedaří tak, jak by si čtenáři přáli, ale čas od času se na ně přece jen usměje štěstí (na knihy i čtenáře). Stejně tomu bylo i v případě série Kroniky Deštné divočiny, jejíž finální díl si čtenáři mohou nakonec přece jen přečíst pohodlně v češtině – byť pouze v elektronické podobě.

Kroniky Deštné divočiny jsou jednou z těch nešťastných sérií, které i přes jejich kvality zlikvidoval nízký čtenářský zájem, a z toho důvodu u nás nevyšly kompletní (zrovna v případě Robin Hobb to bylo obzvlášť s podivem, protože to není jméno českým čtenářům neznámé). Nebo to byl aspoň případ Kronik ještě loni na začátku ledna.

Série vycházela v edici Pendragon, v níž se nakladatelství Fragment pokoušelo upozornit na zajímavé fantasy tituly pro dospělé. Stejně jako samotné Kroniky Deštné divočiny to ale celé dopadlo neslavně. První dva díly Kronik tak vyšly vázané s přebalem, třetí díl vyšel sice vázaný, ale bez přebalu a ještě se změnil papír, a tak přestože je kniha na počet stran víceméně stejně dlouhá jako předchozí dvě, v knihovně je takřka poloviční. Čtvrtý díl se odsouval tak dlouho, až se po něm skoro na tři roky slehla zem. Nakonec vyšel v lednu 2023 jako e-book (v knize je uvedeno, že vyšla v roce 2022, ale dle nakladatelství se jedná o chybu). Víceméně bez upozornění, což je škoda, protože na závěr téhle série čekala řada čtenářů.

Draci i jejich strážci, které přerostlé, sobecké ještěrky pomalu mění v bájné Elderlingy, prozkoumávají dračí město Kelsingru podle svých možností. Odhalují taje dávné civilizace i důvody toho, proč město vzniklo zrovna zde, ve zdánlivě nevyhovujících podmínkách. Průzkum jde pomalu – stejně jako návrat draků k předešlé slávě – a navíc se všichni neshodnou na tom, co je správné. Vzájemné rozepře leckdy mohou komplikovat život na místě, kde to už tak není zrovna lehké. A do toho se vévoda z Chalcedu stále pokouší získat dračí krev a orgány, aby si prodloužil život.

Robin Hobb zůstává i nadále věrná svému způsobu vyprávění – nikam nespěchá a klade důraz na detail. Prozkoumávání města i vývoj vztahů mezi postavami je pozvolný a o akci je tu celkem nouze. Mohlo by se tak na první pohled zdát, že kniha bude nudná, ale opak je pravdou – a pokud se čtenáři chystají na závěrečný díl, už se o této skutečnosti dozajista sami přesvědčili. Precizně vystavěný svět s vlastní bohatou historií přináší neustále nové podněty k prozkoumání, stejně jako samotné postavy.

Jelikož Kroniky Deštné divočiny táhnou právě postavy, je nezbytné jim věnovat patřičnou péči, což Robin Hobb zvládá s naprostým přehledem. Hrdinové jejích knih jsou perfektně prokreslení a čtenáři se do nich dokážou snadno vcítit. I ti méně sympatičtí mají většinou alespoň pochopitelnou motivaci a nutno podotknout, že to, jak některé postavy dopadly, je velice uspokojivé.

Přestože se jedná – stejně jako v případě předešlých dílů série – o komorní záležitost, text je pořád dostatečně dynamický a autorka dokáže vyvolat napětí. To spočívá především v obavách o postavy – stihnou vše včas? Dopadne to s nimi dobře? I když tu nejde o záchranu světa a většinu času hrdinové spíše objevují a řeší osobní potíže, stejně budou čtenáři trnout – a budou si to užívat.

Některé dějové linie jsou možná maličko zkratkovité a zasloužily by si více prostoru, stejně tak by v samotném závěru neškodilo přidat další dvě tři kapitoly – ale to je spíš osobní preferencí než vyloženě tím, že by závěr knihy a s ní i celé série působil nedostatečně. Nicméně je tu naprosto očividný prostor pro další příběhy.

Robin Hobb v Kronikách Deštné divočiny stvořila neobyčejný svět zabydlený skvělými postavami, s nimiž byla radost cestovat a objevovat. A já už se těším, až se s autorkou vydám na další dobrodružnou cestu v některé z jejích dalších knih.

Vydal: Fragment, 2023
Překlad: Jan Kozák
Formát: e-book