Výprava do neznáma pokračuje a hledá Dračí domov

Edice Pendragon je příslibem dospělé fantasy pod taktovkou nakladatelství Fragment. Lákavé tituly od známých autorů v krásném provedení – co víc si přát? Já vám povím co: víc knih, jako jsou ty od Robin Hobb.

Druhý díl série Kroniky Deštné divočiny navazuje přesně tam, kde čtenáře zanechal díl první. Draci a jejich strážci i s celým doprovodem jdou proti proudu nebezpečné Deštné řeky, aby našli bájné město Kelsingra, kde by se draci mohli znovu usadit. Cesta může být ale mnohem zrádnější, než se mohlo zdát. Obzvlášť když mají členové výpravy tajemství a neshody sami mezi sebou.

Kroniky Deštné divočiny jsou v pořadí již čtvrtou sérií z pera Robin Hobb a stejně jako v případě předchozího dílu platí, že se nemusíte bát – celá série se dá číst samostatně bez znalosti knih, které jí chronologicky předcházejí: trilogie Farseer (u nás vyšlo rozdělené na devět svazků), trilogie Živé lodě a trilogie Snědý muž (u nás vyšlo rozdělené na sedm svazků). Autorka představí svět i jeho zákonitosti dostatečně do hloubky, aby se zorientovali i nováčci, kteří doposud s její tvorbou neměli tu čest. Dočkáte se i krátké rekapitulace událostí prvního dílu Dračí strážce. Do děje rychle vplujete a necháte se pak následně strhnout dravým proudem autorčina vyprávění.

Chvílemi to vypadá, že celé putování, které je jedním z ústředních motivů příběhu, hraje v knize až druhé housle. A možná tomu tak opravdu je. Nebude vás tolik zajímat to, zda draci a jejich strážci najdou Kelsingru, ale to, jaké si mezi sebou utvoří vztahy a jak se promění jejich dobrovolně nedobrovolné společenství. Prostředí, v němž se děj románu odehrává, je do značné míry stejné jako v prvním dílu série. Robin Hobb ho však stále zvládá popisovat s takovou zručností, že i když píše pořád dokola o mokřadech, bažinách a všudypřítomné podezřele vyhlížející vegetaci, nenudí tím a dokáže ve vás vyvolat živé představy svého světa. I přesto je zcela zřejmé, že hlavním tahounem jsou tu postavy.

Zdejší hrdinové – včetně těch s menšími úlohami – jsou neskutečně propracovaní. Chovají se lidsky a díky tomu působí celý text věrohodným dojmem. Občas je jejich vystupování dokonce natolik realistické, že si budete chvilkami přát, aby se postavy v tomto příběhu chovali aspoň trochu jako tradiční knižní hrdinové. Aby odložili svou paličatost, aroganci, strach nebo naivitu, aby konečně uvěřili těm správným lidem, nebo naopak těm nesprávným nesedli na lep. To, že se tak neděje pokaždé, a postavy tím pádem nedostojí očekáváním, že by se měly nakonec vždy zachovat správně, je osvěžující. Na druhou stranu je to ale také frustrující. Sledovat, jak si někteří z členů dračí výpravy vzájemně komplikují život, ačkoliv jsou na jedné lodi (doslovně i obrazně), je občas náročné. Když k tomu připočtete i úskalí samotné cesty a překážky, které protagonistům klade do cesty příroda i nepřízeň osudu, budete hltat stránku za stránkou a doufat, že všichni nakonec prohlédnou a všechno dobře dopadne.

Dračí domov je jednou z těch knih, která není o boji dobra se zlem. O epických bitvách statisícových armád, o ušlechtilých cílech ani o záchraně světa. Proto to může na první pohled vypadat, že se v ní nic neděje. Ale pod touhle slupkou se odehrává hutné, komorní drama o nenaplněných snech a tužbách, o cestě za poznáním sebe sama i o docenění drobných životních radostí.

Robin Hobb místy překvapí surovostí svého textu – včetně té emocionální – a jinde naopak tím, jak vás její vyprávění pohladí po duši. Vytvořila originální svět s živými a do detailu prokreslenými postavami, o nichž je radost číst. Změny – fyzické i duševní – jimiž její hrdinové procházejí, jsou do příběhu zakomponovány se zručností, která nenechá nikoho na pochybách o tom, že Robin Hobb je mistrnou vypravěčkou.

Finále Dračího domova dělá z prvních dvou svazků série vcelku uzavřený příběh. Přesto už teď netrpělivě vyhlížím další díl, který Fragment snad vydá letos na podzim.

Vydal: Fragment, 2019
Překlad: Jan Kozák