Dobrá znamení jsou i napodruhé milou podívanou

Věřili byste tomu, že od premiéry první řady televizních Dobrých znamení už uplynuly čtyři roky? Mám pocit, jako bych ji viděla nedávno, a vybavuje se mi spousta detailů. Byl to zkrátka natolik příjemný zážitek, že mi hodně utkvěl v paměti. Podaří se Dobrým znamením stejný úspěch i podruhé?

Anděl Azirafal a démon Crowley si spokojeně žijí poté, co zabránili konci světa. Nebe i Peklo je nechávají víceméně na pokoji – až do okamžiku, kdy se u dveří Azirafalova knihkupectví objeví nahý archanděl Gabriel s kompletní ztrátou paměti. Azirafal mu chce pomoct navzdory tomu, že Gabriel byl pěkný hajzlík, a zatáhne do toho i Crowleyho. Tím na sebe ale upoutají nežádoucí pozornost nadřízených, kteří Gabriela samozřejmě hledají. Kromě snahy zjistit, co se stalo v Nebi, se také oba hrdinové snaží dát dohromady majitelku místní kavárny s prodavačkou vinylových desek. Oba mají ale velice rozdílnou představu o tom, jak by takové dohazování mělo vypadat – a zároveň se během toho dozvědí nemálo i o sobě samých.

První řada seriálu byla natočena na motivy stejnojmenné knihy Neila Gaimana a Terryho Pratchetta. Příběh byl sice uzavřený, jenže seriál měl nebývalý úspěch – nutno říct, že především zásluhou ústřední herecké dvojice Michaela Sheena a Davida Tennanta v rolích Azirafala a Crowleyho –, takže bylo jasné, že nejspíš dojde na pokračování.

Automaticky – a zcela oprávněně – se nabízí otázka, zda bylo skutečně potřeba ždímat z Dobrých znamení další peníze, když bylo předem jasné, že případné pokračování zkrátka a jednoduše nemůže dosáhnout stejné úrovně kvality. Optikou dnešní doby to samozřejmě nezbytné bylo a nutno podotknout, že výsledek nakonec není špatný. Vůbec není špatný.

Zároveň je také třeba konstatovat, že po příběhové stránce je druhá řada seriálu mnohem slabší. Na scénáři dvojky se sice podílel Neil Gaiman (a díky za to), ale i tak tomu zkrátka něco chybí. Příběh je hodně jednoduchý a přímočarý, a přestože tu – stejně jako v předchozí řadě – dochází k prolínání s minulostí, která má vliv na současné dění (a odhaluje mnohé o vývoji vztahu mezi Azirafalem a Crowleym), chybí tu například různé drobné chytré odkazy na biblické příběhy a historii. Jistě, něco se tu najde, ale je toho podstatně méně než v první řadě.

Na druhou stranu příběh není nejspíš tím, proč se diváci budou na druhá Dobrá znamení dívat. Tím hlavním důvodem, proč dát seriálu šanci, je herecký koncert Michaela Sheena a Davida Tennanta. Málokdy má člověk pocit, jako by byla nějaká role danému herci psána na míru, ale tihle dva toto rčení pozvedli na zcela novou úroveň. Chemie, která mezi nimi panuje napříč všemi dvanácti díly obou řad, je neskutečná (a pokud herce budete sledovat na sociálních sítích, zjistíte, že spolu pracují na dalších projektech a i tam jim to skvěle klape) a táhne celá Dobrá znamení – bez nich by to byl jen další seriál v řadě nekonečné televizní produkce.

Dobrým znamením neschází (stále velice britský) humor, patřičná dávka emocí ani atmosféra. Je to ukázkový feel good seriál, který diváky pohladí po duši, zvedne jim náladu a vyvolá na tváři spokojený úsměv. A přesně proto, že takový měl seriál být – pohodový a milý –, mám jednu výtku. A sice k závěru série.

Nejenže tvůrci nechali konec otevřený s tím, že další řada bude stůj co stůj, zároveň ale finále změnilo pohodové koukání ve zbytečné drama. A to navíc velice nešťastným způsobem, kdy se jedna z hlavních postav zachovala v naprostém a nelogickém rozporu se svými charakterovými vlastnostmi, dosavadním smýšlením a jednáním, čistě za účelem, aby se děj násilně pohnul tam, kam tvůrci chtějí. Po zhlédnutí posledního dílu tak člověku zůstane na patře hořká pachuť.

Dobrá znamení představují mezi fantastickými seriály něco neotřelého, vyčnívají jak svým zpracováním a hereckými výkony, tak i tím, jaké zanechávají v divácích pocity. Nezbývá než doufat, že se nestanou obětí vlastního úspěchu nebo se nezmění v další tuctové rádoby drama.

Domovská stanice: Amazon (Prime Video)
Země původu: Velká Británie
Hrají: David Tennant, Michael Sheen, Liz Carr, Shelley Conn, Jon Hamm, Miranda Richardson, …