Lesní duch – příroda má stále nemalé množství temných tajemství

Jakými účinnými způsoby se může příroda bránit proti zlovolnému chování lidských tvorů, kteří ji již dávno vytěsnili ze svých niter, tudíž podlehli falešné iluzi o své oddělenosti od ní?

Ve skautské rezervaci Owasippe v Michiganu všechny děti a táboroví vedoucí spáchají bez zjevných příčin hromadnou sebevraždu. Místní policie je bezradná, a proto kvůli identifikaci těl zorganizuje na stejném místě setkání pozůstalých. Při výsleších všech přítomných rodin i přátel, které si s sebou pro psychickou podporu mohli zvolit za doprovod, se policie snaží najít spojitosti. Jack Wallace se synem Sparkym, který trpí aspergerovým syndromem, se do příběhu zapojí více a hlouběji, než by chtěli. Jednou z obětí byl totiž Sparkyho jediný kamarád Malcolm Cusack. Po příjezdu zažijí při obchůzce okolí tábora panickou ataku, jako by jedinou možností, jak se zachránit, bylo sáhnout si na život. Navíc naleznou další dvě těla a na zlomek vteřiny spatří přízrak bílé siluety.

Po návratu domů, jistou a zdaleka ne poslední shodou okolností, Jack dostane zprávu skrze médium od své mrtvé ženy. Tato zpráva z druhého břehu do celé záležitosti vnáší prvek rodinné osudovosti, neboť Jack zjišťuje, že to, co se přihodilo skautům, by mohlo souviset s nevyjasněným zmizením jeho pradědečka v Kampinoském pralese nedaleko Varšavy na začátku druhé světové války. Sparky si vezme do hlavy, že musí záhadě přijít na kloub, a tak se do mystického případu Lesního ducha oba propadají stále hlouběji a strhávají i lidi kolem sebe až do bodu, kdy již není cesty zpět.

Graham Masterton vystavěl zajímavý a hlavně napínavý příběh plný iracionálního strachu, nadpřirozených prvků a nečekaných zvratů. Až na jeden vtípek na Slováky a jejich kuchyni hned ze začátku prakticky neumožní čtenáři vydechnout. Nutí jej číst neustále dál, neboť to drásavé napětí se přesunuje ze stránky na stránku, až najednou čtenář zjistí, že je pevně v moci vyprávěného příběhu a potřebuje znát konec. A i když se spolu s jednotlivými postavami bojí, ani nedýchá, nemůže si za žádnou cenu pomoct, protože jediná možnost, jak se vysvobodit, je dočíst knihu až do konce.

Další velké plus je skvělý popis dvou rozdílných světů, amerického i toho polského, skrze Jacka Wallace, Američana se silnými polskými kořeny. Autor se pustil do originálního námětu, v němž čerpal z indiánských legend i starořecké mytologie, a čtenáři nabízí strhující příběh s velmi nápaditým, až brutálně krvavým zakončením, doplněným hořkobolným dovětkem, v němž se vysvětlí i ta poslední šedá místa příběhu.

Lesní duch je kvalitní román, promyšlený a propracovaný od samého začátku až do poslední věty a rozhodně stojí za pozornost všech milovníků psaného hororu.

Vydal: Golden Dog, 2023
Původní název: Forest Ghost (2013)